Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of ID-kaart kwijtraak in het buitenland?

Verlies van uw paspoort of identiteitskaart moet u zo spoedig mogelijk melden bij de plaatselijke politie. Dit voorkomt dat iemand misbruik maakt van uw document. Hierna kunt u een nieuw paspoort of een nooddocument aanvragen. Dit doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat.

Noodpaspoort of laissez-passer

Een nooddocument kan een noodpaspoort zijn of een laissez-passer. Een nooddocument krijgt u alleen als u kunt aantonen dat het om een noodsituatie gaat. In de regel kunt u een nooddocument alleen aanvragen tijdens kantooruren. Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven. Het kan enkele dagen duren voordat u het nooddocument in uw bezit heeft.

Deze regels gelden ook voor kinderen. Voor afgifte van een nooddocument aan een minderjarige is toestemming vereist van degene(n) die het gezag over het kind uitoefen(t)en.

Contact met ambassade of Bureau Nooddocumenten

Voor meer informatie neemt u contact op met de ambassade of het consulaat in het betreffende land. Daarnaast kunt u contact opnemen met de helpdesk van het Bureau Nooddocumenten op Schiphol. De helpdesk is 24 uur per dag geopend en bereikbaar via telefoonnummer (020) 603 86 92.