Wanneer mag ik een koopovereenkomst ontbinden?

Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Heeft u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.

Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst

U kunt de koopovereenkomst ontbinden:

  • als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost;
  • als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;
  • als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
  • als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

Koopovereenkomst schriftelijk ontbinden

Wilt u een koopovereenkomst ontbinden? Schrijf de verkoper dan een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.

Uw rechten na ontbinding van de koopovereenkomst

Na ontbinding van de koopovereenkomst moet u het product teruggeven. Daarna kunt u uw geld terugkrijgen.

Als de verkoper u een tegoedbon wil geven, kunt u zeggen dat u uw geld terug wilt. U heeft hier recht op.

Gedeeltelijke ontbinding koopovereenkomst

Als het product alleen een kleine fout heeft, is het niet altijd mogelijk de koopovereenkomst te laten ontbinden. U kunt de koopovereenkomst meestal wel gedeeltelijk laten ontbinden. U houdt dan het product en u krijgt een deel van uw geld terug. Dit heet ook wel prijsvermindering.

Onenigheid met de verkoper

Als u het niet eens wordt met de verkoper, kunt u contact opnemen met De Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan u alleen helpen als de verkoper bij een geschillencommissie is aangesloten. Anders kunt u naar de rechter gaan

Neemt de commissie een besluit, dan moeten u en de verkoper zich hieraan houden.