Overheidsfinanciën

De overheidsfinanciën over 2024 jaar vallen positiever uit dan bij de start van het begrotingsjaar werd verwacht. Het begrotingstekort kwam uit op ‒0,9% van het bbp (een tekort van 10,1 miljard euro). De staatsschuld stond eind 2024 op 43,3% van het bbp (491,6 miljard euro); het laagste niveau sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008. De verwachting is echter dat de schuld de komende jaren zal oplopen. 

Inkomsten

De belasting- en premieontvangsten kwamen in 2024 in grote lijnen overeen met de verwachtingen. De afwijking van de raming was beperkt (1%). De inkomsten uit loon- en inkomensheffingen en sociale premies gingen omhoog. De inkomsten uit vennootschapsbelasting en de autobelastingen waren iets lager dan het jaar ervoor. 

Overheidssaldo

Overheidssaldo
Ontwikkeling overheidssaldo in procenten van het bbp
20171,4
20181,5
20191,8
2020-3,6
2021-2,2
20220
2023-0,4
2024-0,9
Ministerie van Financiën Brontabel als csv (137 bytes)

Overheidsschuld

Overheidsschuld
Ontwikkeling overheidsschuld in miljarden euro's
2017420,4
2018405,8
2019394,7
2020435,5
2021449
2022480,1
2023480,6
2024491,6
Brontabel als csv (145 bytes)

Inkomsten

De belasting- en premieontvangsten kwamen in 2024 in grote lijnen overeen met de verwachtingen. De afwijking van de raming was beperkt (1%). De inkomsten uit loon- en inkomensheffingen en sociale premies gingen omhoog. De inkomsten uit vennootschapsbelasting en de autobelastingen waren iets lager dan het jaar ervoor. 

Verdeling inkomsten rijk

Verdeling inkomsten rijk
In miljarden
Loon en inkomstenbelasting101,2
Omzetbelasting78,6
Zorgpremies57,3
Premies volksverzekeringen38,5
Vennootschapsbelasting44,6
Premies werknemersverzekeringen36,7
Overig0,5
Ministerie van Financiën Brontabel als csv (200 bytes)

Uitgaven

Aan de uitgavenkant van de Rijksbegroting is in totaal per saldo € 17 miljard aan uitgaven uitgesteld (kasschuiven) of niet volledig besteed (onderuitputting). Dit komt door onrealistische ambities en de grote krapte op de arbeidsmarkt. Het kabinet blijft ernaar streven de begroting meer te baseren op realisme in ambities en plannen.

Verdeling uitgaven rijk

Verdeling uitgaven rijk
In miljarden
Zorg106.2
Sociale zekerheid en arbeidsmarkt107.5
Overig-1,8
Onderwijs, cultuur en wetenschap52,7
Gemeentefonds, Provinciefonds en Btw-compensatiefonds52,2
Ministerie van Financiën Brontabel als csv (183 bytes)

Economie, inflatie en koopkracht

De economie deed het in 2024 goed. Ondanks een stroeve start van het jaar kende 2024 een economische groei van 1,0%. Dat is iets positiever dan het Centraal Planbureau vooraf had becijferd. De werkloosheid bleef laag (3,7%). De inflatie was hoger (3,3%) dan gemiddeld in de rest van de eurozone (2,4%). De lonen stegen in 2024 met gemiddeld 6,7%. Al met al kwam de stijging van de koopkracht uit op 2,9%.

Steun aan Oekraïne

In 2024 ging er € 6,3 miljard naar Oekraïne. Ruim € 3,3 miljard euro ging naar militaire en niet-militaire ondersteuning in Oekraïne. Daarnaast werd € 2,9 miljard besteed aan opvang, zorg en scholing van Oekraïense ontheemden. Sinds het uitbreken van de oorlog in 2022 heeft de overheid ongeveer € 10,4 miljard aan militaire goederen beschikbaar gesteld. Dat is gemiddeld € 3,5 miljard euro per jaar. Dit geld ging vooral naar munitie, wapensystemen, tanks en radarstations. 

Rechtmatigheid en onvolkomenheden

In 2024 is de rechtmatigheid van de overheidsfinanciën over het geheel genomen verder verbeterd. Bij de uitgaven (99,67%) en ontvangsten (99,94%) ligt het rechtmatigheidspercentage ruim binnen de door de Algemene Rekenkamer gehanteerde tolerantiegrens van 1%. Alleen bij de verplichtingen (98,94%) wordt die norm, ondanks een kleine verbetering, licht overschreden. Daarnaast constateert de Algemene Rekenkamer in totaal 40 onvolkomenheden, waarvan 3 ernstig .