Tijdelijke tolheffing op de Blankenburgverbinding en de ViA15

Het kabinet wil vanaf 2024 tol heffen op de nieuwe Blankenburgverbinding. En later ook op de ViA15. Dankzij het geld dat de tol straks oplevert, kunnen deze wegen eerder worden aangelegd. Beide verbindingen moeten bijdragen aan kortere reistijden in de regio.

Eisen aan tolheffing 

In Nederland is het alleen mogelijk tol te heffen op openbare wegen via een speciale wet. Daarom is in 2016 de Wet tijdelijke tolheffing aangenomen. Het kabinet heeft het voorstel voor wijziging van de Wet tijdelijke tolheffing op de Blankenburgverbinding en de ViA15 in de zomer van 2022 naar het parlement gestuurd. 

Tolheffing op de Blankenburgverbinding en de ViA15 moet voldoen aan de volgende eisen:

  • het gaat om een nieuwe verbinding, zoals een weg, tunnel of brug;
  • met de opbrengst verdient de overheid de kosten (voor een deel) terug;
  • de weggebruiker kan kiezen voor een andere route zonder tol;
  • de registratie gebeurt zonder tolpoorten, via kentekenherkenning;
  • de kosten van tolheffing zijn niet hoger dan 20% van de tolinkomsten.

Blankenburgverbinding

De Blankenburgverbinding verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 tussen Maassluis en Vlaardingen. Het is de bedoeling dat de weg eind 2024 open gaat. Dan start ook de tolheffing. Deze verbinding moet bijdragen aan kortere reistijden in de regio Rotterdam. Dat zou positieve gevolgen moeten hebben voor de economie, onder andere voor de Rotterdamse haven.

ViA15

De ViA15 is een nieuwe snelweg die de A15 bij Bemmel met de A12 bij Zevenaar verbindt. De weg moet zorgen voor een betere doorstroming van het (vracht)verkeer in de regio Arnhem-Nijmegen. Het is nog niet duidelijk wanneer de weg geopend wordt. Dit hangt af van een uitspraak van de Raad van State over de aanleg van deze weg.

Tolheffing maakt beide wegen mogelijk

De aanleg van de Blankenburgverbinding en de ViA15 kost veel geld. De overheid heeft niet genoeg geld om deze wegen op korte termijn aan te leggen. Door tol te heffen, kunnen deze wegen er nu al komen. De tolheffing is tijdelijk en eindigt per 2030 met de invoering van Betalen naar gebruik.

Registratie via kentekenherkenning

Weggebruiker hoeven niet te stoppen om tol te betalen. Camera’s boven de weg registreren de kentekens van voorbijkomend verkeer. Iedereen die de weg gebruikt moet tol betalen. Ook weggebruikers uit het buitenland.

De betaling kan automatisch via een abonnement bij een bedrijf dat de tolbedragen int. Of met een eenmalige betaling, vooraf of achteraf.

Toltarieven

Het kabinet neemt nog een besluit over de uiteindelijke tarieven voor de tolheffing. De voorlopige tarieven op beide wegen zijn: 

  • Personenverkeer €1,32 
  • Vrachtverkeer €7,94 

Vrachtwagens gaan in 2026 vrachtwagenheffing betalen. Op wegen waar vrachtwagens tol betalen, hoeven zij geen vrachtwagenheffing te  betalen.