Krijg ik te maken met wachttijden als ik zorg nodig heb?

Wachten op (niet-acute) zorg is normaal en in principe ook niet zorgelijk. Zolang het niet leidt tot gezondheidsschade of onnodig lang werkverzuim. De wachttijden of wachtlijsten in zorginstellingen hangen af van de instelling en het soort zorg dat u zoekt.

Wachtlijstbemiddeling door uw zorgverzekeraar

Vindt u dat u te lang moet wachten op de zorg die u nodig heeft? Uw zorgverzekeraar kan u misschien helpen om een zorgaanbieder te vinden die u eerder kan helpen.

Wachttijden ziekenhuizen

Elk ziekenhuis kan andere wachttijden hanteren voor polikliniek, dagbehandeling en meerdaagse opnamen. Informatie over wachttijden van ziekenhuizen vindt u op hun websites. Ziekenhuizen moeten de wachttijden per specialisme (zoals allergologie en maag-, lever-, darmziekten) op hun website publiceren.

Wachttijden ggz

Zorgaanbieders van specialistische ggz-zorg moeten de wachttijden voor ambulante zorg aanbieden op hun website. Ambulante zorg is zorg waarvoor u niet hoeft te worden opgenomen. 

U moeten binnen 4 weken terecht kunnen voor een eerste gesprek bij een ggz-aanbieder. Na het eerste contact met de zorgaanbieder moet u binnen 10 weken terecht kunnen voor een behandeling. Als u langer moet wachten kunt u dit melden bij uw zorgverzekering of bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). 

Meer lezen over wat u kunt doen als u moet wachten in de ggz (NZa)

Overige wachttijden zorg

Er zijn ook wachtlijsten voor verpleeghuizen en verzorgingshuizen, voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg. De diverse instellingen bieden zelf informatie over wachttijden op hun websites of in brochures.