Nieuwsbrief IBI nr. 108

Hierbij ontvangt u de honderd-en-achtste nieuwsbrief Interbestuurlijke Informatie (IBI).

De nieuwsbrief IBI bestrijkt het brede terrein van financieel interbestuurlijke informatie.

1. Aanmelden Regiodagen Gemeentefinanciën 2022: Gemeenten in hun kracht

17 mei in Zwolle, 18 mei in ’s-Hertogenbosch en 23 mei in Utrecht - van 9:30 tot circa 17:00 uur

U kunt zich vanaf vandaag aanmelden via deze link voor de Regiodagen Gemeentefinanciën 2022. Meld je snel aan, want vol is vol! Na inschrijving ontvang je een automatische bevestigingsmail. Kort voorafgaand aan de desbetreffende bijeenkomst ontvang je een definitieve bevestiging met praktische informatie.

Programma

Het plenaire programma staat onder leiding van Rob Koops, dagvoorzitter/auteur/vlogger. Hij gaat in gesprek gaat met vertegenwoordigers van de ministeries van BZK en Financiën, FAMO en de VNG. 

In het programma zijn 3 rondes met workshops te volgen met een groot aanbod van onderwerpen. De workshoponderwerpen zijn hier te vinden.

De dag sluit plenair af met de Omdenken clinic, waarmee je problemen in mogelijkheden kunt transformeren. Na de borrel ga je vol met nieuwe kennis, ideeën en nieuwe contacten naar huis.

We ontmoeten je graag op een van de Regiodagen Gemeentefinanciën.
Tot dan!

Namens de organisatoren,
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het ministerie van Financiën, de VNG en de FAMO.

Twitter je fanatiek? Volg ons op @Regiodagen_GF 

2. Invoering nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 1 januari 2023

De fondsbeheerders hebben de Tweede Kamer geïnformeerd over de wijze waarop ze het nieuwe verdeelmodel van het gemeentefonds per 1 januari 2023 willen invoeren (link).

3. Maartbrief 2022 aan gemeenten en provincies

Op 6 april jl. is de eerder aangekondigde maartbrief gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid (link). 

De brief geeft een eerste beeld van de gevolgen voor individuele gemeenten en provincies van de belangrijkste maatregelen uit het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ die betrekking hebben op het gemeentefonds en provinciefonds. Daarnaast wordt in de brief een indicatie gegeven van het bedrag dat individuele gemeenten zullen ontvangen vanuit de € 679 miljoen die het kabinet beschikbaar heeft gesteld om in het kalenderjaar 2022 een eenmalige energietoeslag toe te kennen aan huishoudens met een laag inkomen. Verder gaat de brief in op het besluit van de fondsbeheerders om de nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 1 januari 2023 in te voeren.

4. VNG: Informatie over Oekraïne en gemeenten

De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor Nederlandse gemeenten. Dat kan gaan om opvang van vluchtelingen door gemeenten en particulieren, ondersteuning van Oekraïners en Russen die momenteel in Nederland verblijven, risico's voor digitale veiligheid en economische sancties voor Russische bedrijven.

De VNG geeft op hun website informatie via onder meer nieuwsberichten en ledenbrieven. Daarnaast heeft de VNG ook een forum over Oekraïne waar ze u dagelijks van informatie voorzien en waar u vragen kunt stellen, suggesties doen en aanpakken delen.

5. Kamerbrief bij rapport over uitkeringsstelsel decentrale overheden

Minister Bruins Slot (BZK) heeft op 25 maart jl. het rapport ‘Advies over het uitkeringsstelsel tussen Rijk en provincies en gemeenten’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Ook licht de minister de achtergrond van het rapport toe. Het rapport geeft een analyse van de problemen binnen het stelsel van de rijksuitkeringen waarmee decentrale overheden worden bekostigd en geeft een set van 12 aanbevelingen.

Het rapport is richtinggevend voor de verdere uitwerking van de gewenste en benodigde aanpassingen in het uitkeringsstelsel. Deze uitwerking zal gebeuren binnen een interdepartementale Taskforce en de fondsbeheerders gaan hierover parallel in gesprek met de VNG en het IPO. Zoals toegezegd in het Hoofdlijnendebat, zal de minister voor de zomer van 2022 de Tweede Kamer hierover nader informeren in een Contourennota.

De kamerbrief is hier te vinden: Kamerbrief bij rapport over uitkeringsstelsel decentrale overheden | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Het rapport is hier te vinden: Advies over het uitkeringsstelsel tussen Rijk en provincies en gemeenten | Rapport | Rijksoverheid.nl

6. Commissiedebat Financiën decentrale overheden en versterking lokaal bestuur

Op 7 april jl. vond het commissiedebat Financiën decentrale overheden en versterking lokaal bestuur plaats.

Vanuit de Tweede Kamer was er brede aandacht voor de financiën van decentrale overheden, met name voor de herijking van het gemeentefonds en de stabiele financiering vanaf 2026. Ook de gemeentelijke herindelingen en de uitvoeringstoets kwamen aan bod. Het volledige verslag vindt u via deze link

7. Publicatie Commissie BADO: Specifieke uitkeringen

De Commissie BADO heeft een notitie uitgebracht over uitvoerbaarheid en controle van specifieke uitkeringen, met daarin onder meer aandacht voor de stijging van het aantal specifieke uitkeringen en verantwoording via Single information Single audit (SiSa). Ook komen (andere) actuele issues aan de orde. De notitie kunt u hier vinden. 

8. BMC: enquête horizontale verantwoording in het sociaal domein

In opdracht van de ministeries van BZK en VWS doet BMC onderzoek naar Horizontale verantwoording. Het is de bedoeling dat BMC rond de zomer adviseert wat ervoor nodig is om Horizontale verantwoording in het sociaal domein te laten werken. De onderzoekers spreken in een zestal gebieden de gemeente, zorgaanbieder(s) en accountants van beide om te leren van de ervaringen met het meer of minder toepassen van horizontale verantwoording. Daarnaast spreken zij verschillende experts en ervaringsdeskundigen. Tenslotte is er een vragenlijst opgesteld die verspreid wordt over zoveel mogelijk mensen en instanties die hun ervaring met Horizontale verantwoording kunnen delen.

Hierbij is een link gevoegd naar de vragenlijst. De onderzoekers zouden het erg op prijs stellen als zoveel mogelijk respondenten de vragenlijst invullen, zodat zij een zo compleet mogelijk beeld krijgen van de ervaringen. Het invullen van de lijst duurt ongeveer 15 minuten.

Link naar de enquête: https://www.bmc.nl/info/onderzoek/horizontaal-toezicht 

9. SiSa (Single informatie Single Audit) 2021 - Indienen SiSa-bijlage 2021 bij het CBS

a. Verzending inlogcodes door het CBS

Medio mei zal het CBS de inlogcodes verzenden voor het indienen van de SiSa-bijlage 2021, stap 3 uit de nota ‘Procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie 2021’.

Controleer of:

(1) de inlogcodes daadwerkelijk zijn ontvangen. Is dat niet het geval, neem dan contact op met het ministerie van BZK, niet met het CBS. Mogelijk is de contactpersoon wijziging van uw organisatie niet aan BZK doorgegeven en dus niet meer actueel.

(2) het e-mailaccount waar de inlogcodes op zijn ontvangen, ook toegankelijk is voor collega’s tijdens een eventuele vakantie van de accounthouder in de maand juli. Het komt ieder jaar voor dat een aanlevering bij het CBS niet plausibel blijkt en het bericht van het CBS daarover belandt in een niet beheerde inbox. Dit kan tot gevolg hebben dat de uitbetaling van het gemeentefonds wordt opgeschort.

b. Indienen van de SiSa verantwoording

Denk voorafgaand aan het indienen van de SiSa verantwoording aan het volgende:

(1) Lees stap 4 t/m 8 van de nota ‘Procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie 2021’ voordat u de verantwoordingsinformatie indient. Dit is de procedure waarmee u de SiSa-verantwoording van 2021 bij het CBS indient.

(2) Gebruik de laatste SiSa-bijlage-op-maat, die het CBS aan u heeft toegezonden voor het indienen van de SiSa verantwoording. Anders komt deze niet door de plausibiliteitstoets.

(3) Lees bij vragen over beschikkingsnummers (bijvoorbeeld bij E27B de Brede doeluitkering verkeer en vervoer) eerst de informatie van de provincie.

c. Ontvangstbevestiging van CBS is niet te verwarren met bewijs van plausibele aanlevering

Nadat u uw SiSa-verantwoording heeft ingediend, ziet u op het scherm een bevestiging dat het CBS uw inzending heeft ontvangen (stap 5 uit de procedure aanlevering verantwoordingsinformatie). Dit is niet het bericht dat uw aanlevering ook plausibel is. Dit bericht ontvangt u pas nadat het CBS een aantal controles op uw aanlevering heeft uitgevoerd en uw aanlevering de toetsen heeft doorstaan (stap 8 uit de nota ‘Procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie 2021’).

d. Controleer bewijs van plausibele aanlevering met regelingen in uw SiSa-bijlage

In het bericht van plausibele aanlevering, geeft het CBS aan welke regelingen uit uw SiSa-bijlage worden doorgestuurd naar de verstrekkers en over welke regelingen u dus verantwoording heeft afgelegd. Vergelijk deze lijst met uw SiSa-bijlage. Is een regeling niet doorgeleverd en heeft u hierover nog geen contact gehad met het ministerie van BZK? Neem dan alsnog contact op. De reden voor het niet doorleveren, is waarschijnlijk dat het ontbreken van deze regeling op de verantwoordingslijst niet eerder is doorgegeven aan BZK. Een correctie op de aanlevering is in dat geval de enige manier om de informatie alsnog bij de verstrekker terecht te laten komen. Voorwaarde daarvoor is een verzoek van uw kant. Het ministerie van BZK past vervolgens, na overleg met de verstrekker de verantwoordingslijst aan, waarna u de gecorrigeerde stukken kunt indienen bij de verstrekker.

Een schematische weergave van de stappen uit de nota ‘Procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie 2021’ is boven dit bericht weergegeven.

10. Addenda bij invulwijzer en SiSa-bijlage.

Wij attenderen u graag op enkele addenda bij de SiSa-bijlage en invulwijzer SiSa 2021. Op enkele punten was een nadere toelichting/ uitleg of aanpassing noodzakelijk.

De addenda kunt u vinden via deze link. Daarnaast kunt u op de website ook enkele antwoorden vinden op veel gestelde vragen.

11. Iv3 (Informatie voor derde) - Aanleveren 1e kwartaal 2022

Uiterlijk op 1 mei 2022 moeten provincies, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen de (hiervoor van toepassing zijnde) Iv3 gegevens over het 1e kwartaal weer aanleveren bij het CBS.

Deze aanlevering moet vóór 1 mei ook plausibel bevonden zijn door het CBS. Zo voorkomt u dat het maatregelenbeleid in werking wordt gezet.

Voor vragen over uw aanleverlink/code kunt u terecht bij het CBS: SectorMFOInput@CBS.nl.

Vragen over de Iv3 aanleverprocedure kunt u stellen via het Iv3-contactformulier op de website (link).

12. J&V: Update over de Versterkingsgelden regelingen

Vanaf 2020 worden de Versterkingsgelden in de vorm van een specifieke uitkering verstrekt aan de gemeenten. Inmiddels zijn er Ministeriële regelingen voor 2020, 2021 en 2022 die los van elkaar, via de SiSa, verantwoord worden en daarom heeft elke regeling een eigen SiSa-Code.

Per abuis hebben de drie regelingen allemaal de SiSa-code A5 gekregen in de beschikking. U kunt als gemeente uw SiSa verantwoording nog corrigeren mocht u deze al aangeleverd hebben. In het document verantwoordinginformatie kunt u meer uitleg hierover vinden. Daarnaast is in de invulwijzer uitleg te vinden over de regelingen.

De drie regelingen en de bijbehorende codes zijn:

  • Regeling Versterkingsgelden 2020 (link) – SiSa Code A5
  • Regeling Versterkingsgelden 2021 (link) –SiSa Code A9
  • Regeling Versterkingsgelden 2022 (link) – SiSa code wordt nog verstrekt, u ontvangt hierover nog een wijzigingsbeschikking

13. IenW: Impulsregeling Klimaatadaptatie

Vanaf 1 januari 2021 kunnen gemeenten, provincies en waterschappen gebruikmaken van de Impulsregeling klimaatadaptatie. Via die regeling kunnen ze een bijdrage van het Rijk krijgen voor klimaatadaptatiemaatregelen. De Impulsregeling is een Specifieke Uitkering (SPUK) en dient ook via de bijbehorende SISA-systematiek verantwoord te worden. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen verantwoording van de kassier en de andere partners. Via onderstaande link kun je meer lezen over deze impulsregeling en de specifiek onder item 9 over de bijbehorende verantwoording.

Link: FAQ impulsregeling klimaatadaptatie - Klimaatadaptatie (klimaatadaptatienederland.nl)

14. IenW: Cofinanciering

Bij een aantal specifieke uitkeringen die door IenW worden verstrekt is de term ‘cofinanciering’ gebruikt. Dit blijkt in de praktijk tot misverstanden te leiden. Voor zover er in bestaande SPUK-regelingen of -beschikkingen van IenW de term ‘cofinanciering’ voorkomt, wordt daarmee bedoeld: de eigen bijdrage aan het project door de provincie/gemeente én de eventuele externe financiering door andere partijen tezamen.

15. Interessante vacatures

Toe aan een nieuwe baan? De beleidsdirectie Bestuur, Financiën en Regio’s (BFR) zoekt nieuwe collega’s!

BFR werkt aan goed binnenlands bestuur, waar taken tijdig en goed worden vervuld en maatschappelijke en regionale opgaven worden gerealiseerd. Daarbij is het uitgangspunt de bestuurlijke en financiële verhoudingen zo in te richten dat deze zo goed mogelijk zijn toegesneden op economische, maatschappelijke en regionale ontwikkelingen. BFR wil bevorderen dat er meer interbestuurlijk en interdepartementaal wordt gewerkt aan oplossingen voor urgente maatschappelijke opgaven.

Niveau: Bachelor - HBO

Niveau: Master/doctoraal

Niveau: Gepromoveerd, Master/doctoraal

17. Interessant om te lezen

  • Atlas van de lokale lasten 2022 (COELO)

Op 5 april 2022 is de jaarlijkse Atlas van de lokale lasten van het COELO verschenen. Hierin zijn de ontwikkelingen van de lokale heffingen in kaart gebracht. U kunt de atlas downloaden via deze link.

  • Benchmark gemeentefinanciën 2020

Op 9 maart jl. heeft It’s public een benchmark gemeentefinanciën gepubliceerd per gemeente op basis van de rekeningcijfers 2020. In de benchmark worden de gemeentelijke inkomsten en uitgaven per cluster en taakveld met elkaar vergeleken. Dit wordt gedaan door de gemeentelijke inkomsten vanuit het gemeentefonds en de gemeentelijke uitgaven zoals gecommuniceerd in het Iv3 informatiesysteem te koppelen. Door alle inkomsten en uitgaven tegenover elkaar te zetten wordt inzichtelijk op welke gebieden gemeenten kiezen om meer of minder uit te geven. Om een beter beeld te geven worden de uitgaven ook vergeleken met het landelijk gemiddelde en het gemiddelde van gemeenten met een vergelijkbare omvang (in aantal inwoners).