MIRT-onderzoek A28 Amersfoort-Hoogeveen

In het regeerakkoord staat de A28 benoemd als 1 van de resterende knelpunten om aan te pakken. Op basis van afspraken in het Bestuurlijk Overleg MIRT 2017 en 2018 is daarom gezamenlijk met de provincies Gelderland, Overijssel en Drenthe het MIRT-onderzoek A28 Amersfoort Vathorst-Hoogeveen gestart.

MIRT-onderzoek A28: Probleemanalyse (april 2019) (PDF | 90 pagina's | 9,4 MB)

MIRT-onderzoek A28: Eindrapport (februari 2020) (PDF | 49 pagina's | 5,8 MB)

MIRT-onderzoek A28: Samenvatting (februari 2020) (PDF | 14 pagina's | 3,2 MB)

MIRT-onderzoek A28: Achtergrondrapport (februari 2020) (PDF | 100 pagina's | 4,0 MB)

Het MIRT Onderzoek A28 Amersfoort-Hoogeveen is in 2 delen uitgewerkt:

  1. de probleemanalyse en
  2. de mogelijke oplossingsrichtingen.

Deel 1, de probleemanalyse, is afgerond en op 1 april 2019 vastgesteld door de Stuurgroep A28. Hierin zijn zowel het Rijk als de provincies Gelderland, Overijssel en Drenthe vertegenwoordigd. Deel 2, de mogelijke oplossingsrichtingen, is daarna uitgewerkt.

Het gehele MIRT Onderzoek is afgerond in februari 2020 met de vaststelling van de eindrapportage en het maken van bestuurlijke afspraken voor het vervolg.

De stuurgroep A28 heeft afspraken gemaakt over de voorbereiding van een pakket inframaatregelen om op korte en middellange termijn (2030) de verkeersveiligheid en daarmee ook de doorstroming op de A28 te verbeteren. Daarnaast gaan partijen zich inzetten voor maatregelen gericht op vraagbeïnvloeding, openbaar vervoer, fiets en ketenmobiliteit, in de regio’s Noord-Veluwe, Zwolle en de Kop van Overijssel/Drenthe. Ook komt er een gezamenlijk MIRT Onderzoek naar de bereikbaarheid van Zwolle en omgeving in combinatie met een verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle. Tenslotte is geconcludeerd dat monitoring een belangrijk onderdeel van de adaptieve aanpak is en een middel voor partijen om gezamenlijk goed de vinger aan de pols te kunnen houden.

Voor de monitoring van de ontwikkelingen op de A28 wordt aangesloten bij de huidige monitoring door Rijkswaterstaat. Partijen zullen uiterlijk in het Bestuurlijk Overleg MIRT in het najaar van 2020 ook afspraken maken over de financiering van de maatregelpakketten.