DG Funderend Onderwijs

De directeur-generaal Funderend Onderwijs is Inge Vossenaar. Zij is verantwoordelijk voor de directies Onderwijspersoneel en Primair Onderwijs, Onderwijsprestaties en Voortgezet Onderwijs, Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning en programmadirectie Maatschappelijke Diensttijd.

Onderwijspersoneel en Primair Onderwijs (OPO)

Directeur: Ruth Clabbers
Plaatsvervangend directeur: nog niet bekend

De directie Onderwijspersoneel en Primair Onderwijs (OPO) is verantwoordelijk voor het primair onderwijs. Om ervoor te zorgen dat leerlingen een goede basis krijgen en hun talenten kunnen ontwikkelen werkt OPO aan de kwaliteit van het funderend onderwijs in Nederland en Caribisch Nederland.

Taken directie OPO

De directie OPO is verantwoordelijk voor:

  • Het behoud van kennis over het curriculum en de financiering van het basisonderwijs;
  • De ontwikkeling van beleid voor bijvoorbeeld de doorstroomtoets;
  • De verbetering van kwaliteit van het onderwijspersoneel en leermiddelen;
  • Onderwijs voor nieuwkomers;
  • Beleid over burgerschap;
  • Nederlands onderwijs in het buitenland.

De directie OPO werkt samen met andere organisaties in het primair onderwijs, zoals met:

  • de PO-Raad;
  • vakbonden;
  • scholen en schoolbesturen;
  • gemeenten en andere partners;

Onderwijsprestaties en Voortgezet Onderwijs (OVO)

Directeur: Timon Verheule 
Plaatsvervangend directeur: Roel Endert

De directie OVO wil onderwijs dat leerlingen uitdaagt en helpt om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. In een snel veranderende maatschappij betekent dat, dat leerlingen goede kennis en vaardigheden hebben en dat zij waarden meekrijgen zodat ze goed mee kunnen doen in de samenleving.

Taken directie OVO

De directie OVO richt zich daarom op:

  • het Masterplan Basisvaardigheden;
  • het stimuleren van evidence-informed werken;
  • het verbeteren van onderwijshuisvesting;
  • het toezichtsbeleid voor scholen;
  • Het behoud van kennis over het curriculum en de bekostiging van het voortgezet onderwijs
  • Het behoud van kennis en beleid over de examens in het voortgezet onderwijs.

Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning (KO)

Directeur: Martijn Sanders
Plaatsvervangend directeur: Jérôme Smits

De directie Kansensgelijkheid en Onderwijsondersteuning (KO) heeft de volgende missie:

"ieder kind kan zich, ondanks omstandigheden, optimaal ontwikkelen – passend bij wat die wil, kan en is – zodat die mee kan doen in de maatschappij. Ook als daar (extra) ondersteuning voor nodig is.”

De directie gaat over de onderwerpen kansengelijkheid, passend onderwijs en onderwijs en zorg.

Actuele onderwerpen zijn: de evaluatie en versterking van passend onderwijs, de route naar inclusief onderwijs, de thuiszittersproblematiek, meer maatwerk mogelijk maken voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte en het verbeteren van School en Omgeving, Brugfunctionaris en Schoolmaaltijden.

De directie KO bestaat uit 4 beleidsteams: 

  • team Kansengelijkheid;
  • team Zorg en Onderwijsondersteuning;
  • team Gespecialiseerd en Inclusiever Onderwijs;
  • team Passend Onderwijs.

Sinds 1 januari 2024 is ook de Gelijke Kansen Alliantie onderdeel van de directie KO.

Programmadirectie Maatschappelijke Diensttijd (MDT)

Directeur: Tasnim van den Hoogen - Saleh
Plaatsvervangend directeur: Daisy Satijn

Het programma Maatschappelijke Diensttijd (MDT) biedt jongeren van 12 tot 30 jaar de kans om zich in de eigen omgeving persoonlijk te ontwikkelen én bij te dragen aan de samenleving. Door een MDT-traject te doen bij een van de projecten ontdekken jongeren hun talenten, ontmoeten en helpen zij anderen. In het programma staan 2 opgaven centraal:

  • veerkrachtige, mentaal gezonde jongere
  • een sterke, weerbare samenleving

Het MDT-team bestaat uit collega’s met diverse achtergronden, zoals jongeren, docenten, onderzoekers en mensen van maatschappelijke organisaties. Het programma MDT werkt met jongerenparticipatie, co-creatie, lerend ontwikkelen en wendbaarheid. Jongeren staan centraal binnen MDT. Zij denken bijvoorbeeld mee over nieuw beleid. Daarnaast bekleden jongeren verschillende functies zoals content creator of subsidiebeoordelaar.

MDT bouwt daarnaast aan een netwerk van partnerschappen. MDT heeft ruim 2.000 samenwerkingspartners om de MDT-trajecten te organiseren.

Programma Ontwikkelkracht (OK)

Programmamanager: Jeanne van Loon

Het Nationaal Groeifondsprogramma Ontwikkelkracht stelt schoolteams in de gelegenheid om met behulp van kennis uit onderzoek en praktijk het onderwijs te verbeteren. Om dit te bereiken richt het programma zich op de pijlers:

  • Het werken aan een onderzoeks- en verbetercultuur op school.
  • Het vindbaar en bruikbaar maken van kennis uit onderzoek voor schoolteams.
  • Het ontwikkelen van nieuwe aanpakken om het onderwijs te verbeteren.
  • Het stimuleren van leren tussen scholen.

De taken van het programmabureau zijn vooral gericht op het coördineren van de activiteiten binnen Ontwikkelkracht en het bewaken van de samenhang tussen de pijlers. De uitvoering pakken we op met verschillende samenwerkingspartners.

Kijk voor meer informatie op de website programmaontwikkelkracht.nl.