Een klacht indienen over het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

U heeft er recht op dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) u correct behandelt. Als dat niet het geval is, kunt u bij het ministerie een klacht indienen. Dat is vastgelegd in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Intern klachtrecht

Als u een klacht hebt ingediend, krijgt het desbetreffende bestuursorgaan eerst de kans om zelf de klacht af te handelen (het intern klachtrecht).

Schriftelijke klachten met betrekking tot gedragingen van het ministerie van VWS (uitsluitend over het kerndepartement) die bij het ministerie zelf zijn ingediend, worden door de betrokken dienstonderdelen behandeld.  Voor klachten over het RIVM, de IGJ, het CBG en het CIBG verwijzen wij u naar de websites van de betreffende organisaties.

Deze procedure is bedoeld voor klachten over het gedrag van (medewerkers van) het ministerie. Klachten over beleid of politieke keuzes nemen wij niet in behandeling. 

Formule procedure

U kunt een klacht digitaal, mondeling of schriftelijk indienen. Voor deze klachten geldt:

  • Wij proberen u binnen 5 werkdagen een (schriftelijke) ontvangstbevestiging te sturen.
  • Uw klacht wordt behandeld door iemand die er niet zelf bij betrokken is. 
  • Zowel u als degene over wie u klaagt krijgt de gelegenheid gehoord te worden. Tenzij iemand dit niet wil.

De klacht dient in principe binnen 6 weken te zijn afgehandeld. Als de beslistermijn wordt uitgesteld, is dit 10 weken. 

Bent u niet tevreden over de manier waarop uw klacht is afgehandeld? Dan kunt u zich, binnen 1 jaar na de reactie op uw klacht, wenden tot de Nationale ombudsman.

Adres

Een klacht per post over een gedraging van het ministerie van VWS kunt u richten aan:

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Postbus 20350
2500 EJ Den Haag

Vermeld bovenaan uw brief duidelijk dat het om een klacht gaat.

Verstuurt u uw klacht via e-mail? Mail dan naar klachtenvws@minvws.nl