Aanschafbelasting (bpm)
U betaalt aanschafbelasting als u een auto of motor koopt of importeert. Dit geldt niet voor volledig elektrische voertuigen. De hoogte van de bpm wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Hierop worden motorrijtuigen getest.
De CO2-uitstoot van een auto bepaalt hoe hoog de aanschafbelasting is. Nieuwe auto’s worden elk jaar zuiniger en stoten dus minder CO2 uit. Daardoor gaat ook de aanschafbelasting voor deze auto’s omlaag. Dit gaat ten koste van de belastingopbrengsten. Om deze gelijk te houden, gaan van 2026 t/m 2028:
- De CO2-schijfgrenzen van de aanschafbelasting omlaag. Daardoor vallen auto’s sneller in een hogere belastingschijf, ook als ze weinig CO2 uitstoten,
- het belastingtarief omhoog, en
- de dieseltoeslag voor auto’s en plug-in hybride elektrische auto’s omhoog.
|
Jaar |
CO2-schijfgrenzen omlaag met |
Belastingtarief omhoog met |
Dieseltoeslag voor auto's en plug-in hybride elektrische auto's omhoog met |
|
2026 |
1,55% |
1,57% |
1,57% |
|
2027 |
1,46% |
1,48% |
1,48% |
|
2028 |
1,38% |
1,40% |
1,40% |
Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Elektrische auto: minder bpm
De bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het motorrijtuig en kent een minimumtarief. Volledig elektrische motorrijtuigen betalen hierdoor alleen dit minimumtarief. Voor motorrijtuigen die wel CO2 uitstoten geldt een hoger bedrag. De regeling van een lagere aanschafbelasting (bpm) voor emissievrije bijzondere auto’s (kampeerauto’s en rolstoelvervoer) en emissievrije motoren wordt verlengd. Emissievrije bijzondere auto’s betalen dan evenveel bpm als andere emissievrije auto’s.
Het maakt dan niet uit of het om een gewone auto gaat of om een camper, rolstoelbusje, ambulance of lijkwagen. Voor motorrijtuigen die wel CO2 uitstoten geldt een hoger bedrag:.
- emissievrije auto’s: € 687
- emissievrije motoren: € 206
- diesel- en benzineauto’s: op basis van de CO2-uitstoot
Motorvoertuigen testen: overstap van NEDC op WLTP
Motorvoertuigen geregistreerd vóór september 2018 zijn getest via de New European Driving Cycle (NEDC).
Sinds 1 juli 2020 wordt de CO2-uitstoot van nieuwe of importauto’s gemeten met een nieuwe testmethode: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat iedere lidstaat voor 1 januari 2022 overstapt op de WLTP.
De uitstootcijfers van de WLTP zijn nauwkeuriger dan de NEDC. Deze nieuwe meetmethode houdt bijvoorbeeld rekening met het weer en rijstijlen.
Waardeverliespercentage
Als een auto minder waarde heeft door schade, kan de bpm lager worden vastgesteld. Een taxateur moet dan bepalen wat de kosten zijn om de schade te herstellen. Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto’s met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percentage.