Hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) en aanschafbelasting (bpm) voor bepaalde voertuigen

Vanaf 1 januari 2025 gaat de bpm op personenauto’s omhoog. Ook worden de komende jaren een aantal vrijstellingen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) en bpm afgebouwd of beëindigd. 

Eenvoudiger belastingstelsel

Het kabinet maakt het belastingstelstel eenvoudiger door het verminderen van het aantal uitzonderingen in het stelsel. Hiervoor worden regelingen die niet effectief zijn beëindigd of versimpeld. Door de verschillende aanpassingen gaan de eigenaren van deze eerder uitgezonderde voertuigen meer belasting betalen. De te betalen belasting voor de verschillende voertuigen wordt daardoor gelijker verdeeld. 

Duurzame keuze aanmoedigen

Het kabinet wil dat meer mensen kiezen voor een duurzaam voertuig. Verder wil het kabinet nieuwe en geïmporteerde personenauto’s duurder maken door een verhoging van de bpm.   En met het geld dat hiermee wordt opgehaald de aankoop van een tweedehands elektrische auto subsidiëren.

Verschillende maatregelen voor bpm en mrb voor auto’s en andere voertuigen

Het kabinet neemt de volgende maatregelen:

  • Bpm op personenauto’s verhogen 
    Het kabinet verhoogt vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm met ongeveer € 200. Afhankelijk van de inflatie tussen nu en 2025 past het kabinet dit bedrag nog aan. Het variabele deel van de bpm verandert niet. Dit is het deel dat afhangt van de CO2-uitstoot van de personenauto. 
  • Mrb voor kampeerauto's verhogen 
    Het kabinet verhoogt de mrb voor kampeerauto's per 1 januari 2026 naar halftarief. Eigenaren van een kampeerauto betalen dan niet 25% (kwarttarief) maar 50% van het tarief voor een personenauto. Er is dan geen verschil meer tussen het tarief voor kampeerauto’s voor eigen gebruik en kampeerauto’s voor verhuur. 
  • Mrb voor paardenvervoer verhogen 
    Het kabinet verhoogt de mrb voor paardenvervoer per 1 januari 2026 naar voltarief. Het gaat alleen om voertuigen die speciaal zijn ingericht voor het vervoeren van paarden. En die eigenaren alleen niet-beroepsmatig voor de paardensport gebruiken. Eigenaren van deze voertuigen betalen dan niet 25% maar het volledige tarief dat ook geldt voor een personenauto. 
  • Verlaagde brandstoftoeslag voor auto’s op aardgas en autogas beëindigen
    Het kabinet beëindigt per 1 januari 2026 de mrb-vrijstelling voor personenauto's en bestelauto’s die rijden op:
    • CNG;
    • LNG:
    • LPG met de typeaanduiding af-fabriek, G3-installatie of R115-installatie.

           Voor deze auto’s betalen eigenaren dan ook de volledige brandstoftoeslag.

  • Bpm voor geldtransportwagens niet meer terug te vragen 
    Eigenaren van geldtransportwagens kunnen vanaf 1 januari 2026 geen bpm meer terugvragen. 
  • Mrb-vrijstelling voor oldtimers versoberen
    De mrb-vrijstelling voor oldtimers geldt vanaf 1 januari 2028 alleen nog voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd. Nu zijn alle voertuigen van 40 jaar of ouder nog vrijgesteld van mrb. 
  • Mrb voor autobussen op LPG en aardgas invoeren
    Het kabinet schaft de mrb-vrijstelling voor autobussen die op LPG of aardgas rijden af. Nu betalen eigenaren hiervoor nog geen mrb. Om bestaande afspraken met te sector niet te verstoren, gebeurt dit per 1 januari 2030. Eigenaren betalen dan ook de volledige mrb.