Waar kan ik vragen stellen over de regels voor bouwen en verbouwen?
De Helpdesk Bouwregelgeving en uw gemeente beantwoorden vragen over de regels bij (ver)bouwen. De Helpdesk Bouwregelgeving geeft antwoord op vragen over onder andere vergunningvrij bouwen. De gemeente beantwoordt vragen over gemeentelijke bouwregels, zoals de bouwverordening en de welstandsnota. De gemeente vertelt u ook of uw bouwplannen en het gemeentelijke bestemmingsplan elkaar niet in de weg staan.
Helpdesk Bouwregelgeving
De Helpdesk Bouwregelgeving heeft een database met veelgestelde vragen over de toepassing van:
- Woningwet en Bouwbesluit;
- regels over vergunningvrij bouwen;
- de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor meer toezicht in de bouw;
- aanvragen van een omgevingsvergunning voor bouwen en brandveilig gebruik.
Wat doet de Helpdesk Bouwregelgeving niet?
De Helpdesk Bouwregelgeving:
- beantwoordt geen vragen over gemeentelijke bouwregelgeving;
- controleert niet of uw bouwplannen aan de wetgeving voldoen;
- geeft geen adviezen over uw bouwplannen.
Welke regels gelden bij (ver)bouwen
Als u gaat bouwen of verbouwen krijgt u te maken met bouwregels. Deze regels gaan onder andere over veiligheid, gezondheid, de omgeving en uw buren. Behalve het Bouwbesluit geldt bij (ver)bouwen ook andere regelgeving:
- het bestemmingsplan;
- welstandseisen;
- de bouwverordeningen;
- het Burenrecht.
U kunt het belangrijkste deel van de regelgeving nalezen op de pagina Stappenplan bij bouwen en verbouwen.
Alle gebouwen moeten aan de regels voldoen, ook als er geen vergunning nodig is. Een omgevingsvergunning voor bouwen vraagt u aan via het Omgevingsloket online.
Stel uw vraag aan de Helpdesk Bouwregelgeving
Via dit formulier stelt u uw vraag over de toepassing of de uitleg van de bouwregelgeving. Let op:
- De Helpdesk neemt vragen alleen in behandeling als u een geldig e-mailadres achterlaat.
-
Binnen ongeveer 2 dagen ontvangt u een ontvangstbevestiging van uw vraag.
-
Stel per formulier steeds maar 1 vraag. Heeft u een vervolgvraag? Vermeld dan het volgnummer van uw eerdere vraag.
-
De Helpdesk beantwoordt uw vraag binnen 8 werkdagen. In vakantieperioden kan dit wat langer duren. Dit komt door de verminderde bezetting in die periode.