Informatie over corona in begrijpelijke taal
Hier staat uitleg van de overheid over corona in eenvoudige taal en met plaatjes.
En andere websites met begrijpelijke uitleg over corona.
Corona-adviezen makkelijk uitgelegd
Er worden niet veel mensen meer ernstig ziek van corona. Dat komt omdat veel mensen corona of een prik tegen corona kregen. Ook worden we nu minder ziek van het coronavirus.
De overheid geeft alleen nog adviezen over luchtwegvirussen. Dat zijn virussen waardoor je bijvoorbeeld gaat hoesten, niezen of keelpijn krijgt. Corona en griep zijn bijvoorbeeld luchtwegvirussen.
Heb je klachten die passen bij een luchtwegvirus? Dan hoeft je niet meer te testen of je corona hebt.
- Blijf thuis als je je ziek voelt.
- Bespreek met je werk of je thuis kan werken, als je maar weinig klachten hebt.
- Heb klachten? kom dan niet dichtbij mensen die ernstig ziek kunnen worden van een luchtwegvirus. Moet je toch dichtbij iemand komen die makkelijk erg ziek kan worden? Doe dan een mondkapje op.
Voor iedereen geldt altijd: hoest of nies in je elleboog. Was vaak en goed je handen met water en zeep. Zorg voor voldoende frisse lucht in huis. Dat kan door regelmatig een raam open te zetten.
Word je zelf snel ziek? En maak je je daarom zorgen dat je besmet wordt met een luchtwegvirus? Dan kan je aan mensen vragen of zij toch een mondkapje op doen, als je dat prettiger vindt. Ook al hoeft dat eigenlijk niet meer. Bijvoorbeeld aan de chauffeur van het speciaal vervoer, als die jou ergens heen brengt.
De overheid houdt het coronavirus en de besmettingen in Nederland goed in de gaten. Als er toch weer maatregelen nodig zijn, dan hoor je dat.
Prik tegen corona
Iedereen kan een prik tegen corona halen. Je mag zelf kiezen of je de prik neemt of niet. De prik is gratis. De basisserie bestaat uit 1 of 2 prikken. En daarna de herhaalprik. Heb je de basisprikken of de herhaalprik nog niet gehaald? Dan kun je die nog krijgen bij de GGD. Met de herhaalprik ben je goed beschermd tegen het coronavirus.
De herhaalprik is extra belangrijk voor oudere mensen (60+). En voor mensen met een kwetsbare gezondheid.
Prik halen
Maak een afspraak via planjeprik.nl.
Of kijk waar je zonder afspraak terecht kan op prikkenzonderafspraak.nl.
Bijwerkingen van de coronaprik
Ook na de herhaalprik doet de plek van de prik soms een beetje pijn.
Deze bijwerkingen komen het meest voor. Ze zijn niet ernstig:
- Pijn op de plek van de prik
- Hoofpijn / spierpijn
- Moe zijn
- Koorts
Bijna alle bijwerkingen zijn na 1-3 dagen weg. Je kan een paracetamol nemen tegen de bijwerkingen.
Op reis?
Ga je op reis naar het buitenland? Let dan op de regels van het land waar je naartoe gaat. Kijk op www.wijsopreis.nl als je precies wilt weten wat de regels zijn.
Oude berichten over corona
Bekijk de oude berichten over corona in begrijpelijke taal.
Mondkapjes in eenvoudige taal
Prik tegen corona in eenvoudige taal
- Bekijk informatie over de prik tegen corona (corona-vaccinatie) in eenvoudige taal.
Andere websites met uitleg over corona in eenvoudige taal
- Eenvoudige uitleg over corona voorkomen, op de website van Steffie.
- Video’s met uitleg over corona voorkomen, op de website van de Stichting Lezen en Schrijven.
- Eenvoudige uitleg in verschillende talen over wat u kunt doen om corona te voorkomen. Onder andere in het Arabisch, Pools en Papiaments. De informatie staat op de website van Pharos, een landelijk expertisecentrum voor gezondheid.
- Mijnvraagovercorona.nl