Persconferentie coronavirus 14 september 2021 in eenvoudige taal

Op dinsdag 14 september 2021 was er weer een persconferentie. 
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.

De belangrijkste dingen leggen we uit.

Steeds meer mensen geprikt

Bijna 13 miljoen mensen kregen een prik tegen het coronavirus. 
Daarvan kregen meer dan 11 miljoen mensen al 2 prikken. 

Meer mogelijk vanaf 25 september

Door de prikken neemt het aantal besmettingen met corona af.
En het aantal mensen in het ziekenhuis stijgt niet. 
Daarom zijn minder strenge regels nodig.
En mag er weer meer vanaf zaterdag 25 september.

1,5 meter afstand hoeft niet, mag wel

1,5 meter afstand houden hoeft niet meer.
Maar het is nog wel verstandig.

Toegangsbewijs verplicht

Ben je ouder dan 13 jaar? Dan moet je soms een coronatoegangsbewijs laten zien.
Ben je ouder dan 14 jaar? Dan laat je ook je identiteitskaart zien.
Binnen en buiten op de volgende plekken:

  • in restaurants en cafés (ook op terrassen)
  • op festivals en bij evenementen
  • bij sportwedstrijden zoals in het betaald voetbal
  • in bioscopen en theaters

Coronatoegangsbewijs

Je krijgt een coronatoegangsbewijs als:

  •  je 2 prikken hebt gehad,
  • je corona hebt gehad en weer beter bent,
  • je een negatieve test hebt van maximaal 24 uur oud.

Het coronatoegangsbewijs zet je zelf op je mobiele telefoon.
Dat kan met de Coronacheck-app.

Testen op corona blijft gratis.

Sluitingstijd

Restaurants en cafés sluiten om 12 uur ‘s nachts.
Ook nachtclubs en discotheken.

Festivals en sportwedstrijden

Voor festivals, optredens, feesten en sportwedstrijden zoals in het betaald voetbal geldt:
Buiten: 

  • geen maximum aantal bezoekers
  • geen sluitingstijd.

Binnen met vaste zitplaats:

  • geen maximum aantal bezoekers,
  • geen sluitingstijd.

Binnen zonder vaste zitplaats:

  • een maximum aantal bezoekers,
  • sluitingstijd is 12 uur ‘s nachts.

Werken

Werk thuis als het kan.
Werken op kantoor mag als dat nodig is.

Mondkapjes in OV

Je hebt een mondkapjes op:

  • op het vliegveld en in het vliegtuig
  • in de trein, tram, bus of metro
  • in de  taxi.

In stations en op perrons is geen mondkapje meer nodig.

Onderwijs

In het onderwijs hoef je geen mondkapje meer op.
Dus ook niet op de gang.

Als er een kind ziek is, hoeft niet meer de hele klas naar huis.
Dit geldt voor de basisschool en de kinderopvang.

Op mbo, hbo en universiteit mogen meer dan 75 mensen in 1 ruimte zijn.
 

3e prik

Heeft u een 3e prik nodig? Dan hoort u dat van uw dokter.
Voor de meeste mensen zijn 2 prikken genoeg.

Reizen

Reizigers uit gebieden met hoog risico hoeven niet meer in quarantaine.

Niet vergeten

  • Was vaak uw handen.
  • Hoest en nies in de elleboog.
  • Geef niemand een hand.
  • Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
  • Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
    Dat hoeft niet meer, maar is nog steeds verstandig.

Volgende stap

In november kijkt het kabinet hoe het gaat.
En welke regels dan nog nodig zijn.
Misschien moeten er al eerder strengere regels komen.
Als meer mensen ziek worden en naar het ziekenhuis moeten.

Bellen met vragen over het coronavirus

Heeft u vragen over het coronavirus?

Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.