Informatie over cosmetische ingrepen

Een cosmetische ingreep is een ingreep om er mooier uit te zien. Het gaat dan bijvoorbeeld om een ooglidcorrectie of neuscorrectie. Maar ook om cosmetische behandelingen zoals het injecteren van rimpelvullers of laseren om pigmentvlekken te verwijderen.

Bij elke ingreep kan iets misgaan, ook bij een cosmetische ingreep. De overheid wil dat mensen weten dat er risico’s bestaan. En waar mensen op moeten letten als ze een cosmetische ingreep willen laten doen.

Informatie cosmetische ingrepen van verschillende partijen

Mensen die een cosmetische ingreep willen laten doen, wegen met hun arts  de risico’s af. Mensen hebben voldoende informatie nodig om tot een goed besluit te komen. De overheid en de cosmetische sector doen het volgende:

  • Informatie van cosmetische behandelaars

    Behandelaars en klinieken geven informatie. Bijvoorbeeld op hun websites. En soms hebben deze behandelaars of klinieken keurmerken. Een keurmerk geeft aan dat de behandelaar of kliniek bepaalde zaken goed geregeld heeft. Mensen kunnen opzoeken waar het keurmerk voor staat. Een keurmerk kan bijvoorbeeld waarborgen dat een behandelaar (zoals een schoonheidsspecialist of cosmetisch arts) de juiste diploma´s heeft.
    Behandelaars moeten mensen met een vraag over een cosmetische ingreep goed informeren over hun rechten en plichten. Daarbij moeten ze mensen ook vertellen wat de risico’s zijn. En hen wijzen op andere mogelijke behandelingen. Dit staat in de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst.
  • Informatie van de overheid

    De overheid geeft informatie over cosmetische ingrepen. Bijvoorbeeld waar mensen op moeten letten als ze zich op een veilige manier willen laten behandelen.
  • Normen voor reclames

    Artsen en medisch specialisten die cosmetische ingrepen uitvoeren hebben normen voor reclames opgesteld. Ze moeten zich hieraan houden. De afspraak houdt in dat reclames informatief en betrouwbaar moeten zijn. Het moet ook duidelijk zijn wie de afzender van de boodschap is. De Reclame Code Commissie beoordeelt of de reclames betrouwbaar zijn, ook voor cosmetische ingrepen. Vind iemand een reclame misleidend of in strijd is met smaak en fatsoen? Dan kunnen ze een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
  • Waarschuwing

    De overheid heeft een slogan laten ontwikkelen om mensen te wijzen op de risico’s. Dit is: 'Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts.' Deze waarschuwing moet gebruikt worden bij reclames voor cosmetische ingrepen. De waarschuwing is ook te zien in de aftiteling van gesponsorde televisieprogramma’s over make-overs.