Plan kabinet: helmplicht op fatbikes en andere e-bikes voor jongeren tot 18 jaar

Het kabinet is van plan om in 2027 een helmplicht in te voeren voor minderjarige bestuurders van fatbikes, e-bikes en andere lichte elektrische voertuigen (LEV’s), zoals e-steps. Daarnaast komen er, als dat nuttig blijkt, extra maatregelen om het gedrag van bestuurders te verbeteren. Het kabinet moet de Tweede en Eerste Kamer nog over dit voorstel informeren.

Stand van zaken voorstel

Het voorstel wordt voorbereid. Doel is om dit in het najaar van 2026 naar de Tweede Kamer te sturen. Het kabinet wil dat de helmplicht dan ingaat in 2027.

Vaak ongelukken met minderjarige bestuurders van e-bikes en fatbikes

Jongeren tot 18 jaar zijn de afgelopen jaren steeds vaker betrokken bij ongevallen met fatbikes en e-bikes, blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. In 2023 kwamen er 75 gewonde fatbikers bij de spoedeisende hulp. In 2024 waren dit er 301. Hiervan was meer dan de helft tussen de 12 en 18 jaar. 

Het aantal ongevallen met hersenletsel onder jongeren op een e-bike is de afgelopen jaren sterk toegenomen: in 2024 waren dit er meer dan 6 keer zo veel als in 2020. 
 

Maatregelen om ongevallen met fatbikes en andere elektrische fietsen tegen te gaan

De overheid wil verschillende maatregelen nemen om het aantal ongevallen met elektrische fietsen te verminderen:

  • een helmplicht voor jongeren tot 18 jaar die een fatbike, e-bike of ander licht elektrisch voertuig besturen;
  • een campagne om het gedrag te verbeteren van bestuurders van fatbikes en andere elektrische fietsen;
  • ondersteuning aan de fietsensector bij de ontwikkeling van een keurmerk voor elektrische fietsen. Het keurmerk moet duidelijk maken welke fietsen veilig zijn.

Aparte regels voor fatbikes en andere e-bikes niet mogelijk

Het blijkt onuitvoerbaar om onderscheid te maken tussen regels voor fatbikes en andere e-bikes, zoals elektrische bakfietsen. Dit komt onder meer omdat:

  • fabrikanten hun voertuigen snel kunnen aanpassen, waardoor ze niet meer vallen onder de regels voor fatbikes;
  • het ingewikkeld is voor handhaving om e-bikes en fatbikes van elkaar te onderscheiden op basis van bijvoorbeeld technische onderdelen;
  • er geen bewijs is dat een fatbike gevaarlijker is dan een andere e-bike.

Daarom wil het kabinet dat de nieuwe regels niet alleen voor fatbikes gelden, maar ook voor andere e-bikes en lichte elektrische voertuigen, zoals e-steps.