Waar moet ik op letten als ik een kamer ga huren?

Ga je op kamers? Houd dan rekening met verschillende zaken. Het huurcontract moet bijvoorbeeld compleet zijn. De kamer moet in goede staat zijn. En je moet je nieuwe adres melden bij de gemeente. 

Kijk het huurcontract na

In het huurcontract staan afspraken die je met de verhuurder hebt gemaakt. Denk hierbij aan:

  • wie de huurder is;
  • wie de verhuurder is;
  • welke kamer je huurt (adres en kamernummer);
  • de datum van ingang van het contract;
  • de regels in het huis;
  • datum en manier van betaling;
  • datum van de jaarlijkse huurverhoging;
  • de prijs van de huur (kale huur en servicekosten);
  • gebruik van telefoon en internet;
  • coöptatierecht. Verhuist er een huurder van een kamer? Dan mogen de achterblijvende huurders in het huis een nieuwe huurder voordragen;
  • handtekening van huurder en verhuurder.

Controleer de prijs van je huur

Je moet de huur op tijd betalen.

Vind je de prijs van de huur te hoog? Dan kun je deze achteraf laten controleren door de Huurcommissie. Doe dit binnen 6 maanden nadat je huurcontract is ingegaan. Dan kan de Huurcommissie de huur namelijk nog met terugwerkende kracht verlagen. In het geval dat je huur te hoog is natuurlijk. 

Met de Huurprijscheck kun je zelf de huurprijs controleren

Zijn de eerste 6 maanden al voorbij? Dan kan je zelf bij je verhuurder een voorstel voor huurverlaging doen.  Stemt je verhuurder niet in met je voorstel? Dan kun je een uitspraak van de Huurcommissie vragen.

Controleer zelf de hoogte van je huur met de Huurprijscheck.

Controleer of de kamer in goede staat is

De verhuurder moet zorgen dat de kamer in goede staat is. Groot onderhoud is voor de rekening van de verhuurder. Bijvoorbeeld:

  • buitenschilderwerk;
  • controle, reparatie en een nieuwe cv-ketel;
  • grote reparaties.

Is er een onderhoudsgebrek?, Stel de verhuurder hier dan schriftelijk van op de hoogte.

Kleine reparaties zijn voor eigen rekening. Denk hierbij aan:

  • schilderen van muren en plafonds in je kamer;
  • smeren en repareren van raam- en deursloten;
  • schoonhouden van je kamer;
  • schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten, zoals keuken, toilet en badkamer. Dit doe je samen met de huurders van andere kamers. 

Geef je nieuwe adres door

Als je verhuist, geef je nieuwe adres dan door. Dit doe je bij de gemeente. Deze past dan jouw adres in de Basisregistratie personen (BRP) aan. Organisaties die toegang hebben tot de BRP nemen dit adres over. Aan deze organisaties hoef je geen adres door te geven. Welke organisaties dit zijn is afhankelijk van jouw situatie.

Je moet ingeschreven staan in de gemeente waar je woont.