CO₂-uitstoot luchtvaart verminderen
Het kabinet wil samen met de luchtvaartsector zuiniger, schoner en stiller vliegen stimuleren. Dit betekent minder uitstoot van CO2.
Gevolgen CO₂-uitstoot
Wanneer er te veel broeikasgassen (zoals CO2) in de lucht komen, stijgt de temperatuur op aarde. Hierdoor verandert het klimaat, stijgt de zeespiegel en verdwijnen planten of dieren. Nederland neemt maatregelen om klimaatverandering te voorkomen.
Maatregelen terugdringen CO₂-uitstoot luchtvaart
Om de uitstoot van CO2 door de luchtvaart aan te pakken, zet Nederland zich in op 4 terreinen (4-pilaren aanpak). Nederland doet dit vaak in Europees verband, omdat hiermee meer effect te behalen valt. De 4 terreinen zijn:
- technologie
- luchtverkeersmanagement
- op martkwerking gebaseerde systemen
- alternatieve brandstoffen
Bijdrage luchtvaart terugdringen CO₂-uitstoot
De burgerluchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 2-3% van de wereldwijde uitstoot van CO2. De verwachting is dat de luchtvaartsector verder groeit. Daarmee groeit het percentage CO2-uitstoot waarschijnlijk ook. Om de uitstoot te reduceren zal de luchtvaart zelf ook moeten bijdragen.
Nederland stimuleert die bijdrage door de luchtvaartsector op een aantal manieren:
-
Nederland zet zich in voor wereldwijde afspraken over emissiestandaarden voor vliegtuigen.
Dit zorgt voor een vloot met vliegtuigen die minder brandstof nodig hebben en minder uitstoten. Het vaststellen van een standaard zal de technologische vernieuwing versnellen. -
Nederland steunt de Europese plannen voor 1 Europees luchtruim (Single European Sky).
Dit systeem zorgt ervoor dat vliegtuigen het luchtruim zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken. Dit kan leiden tot 10% minder CO2-uitstoot per vlucht. -
Nederland draagt actief bij aan de invoering van een wereldwijd emissiereductiesysteem.
Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen per 2020 emissierechten moeten betalen voor een deel van de CO2 die hun vliegtuigen uitstoten. Op dit moment maken vluchten tussen Europese lidstaten al onderdeel uit van het Europese systeem van emissiehandel. -
Nederland loopt voorop in de onderzoeken en ontwikkeling van duurzame niet-fossiele kerosine (biokerosine).
Dit is nodig omdat dit voorlopig de meest veelbelovende manier is om duurzamer te vliegen. Het kabinet wil ontwikkelingen op het gebied van duurzame alternatieve brandstoffen waar mogelijk stimuleren. -
Nederland werkt aan het invoeren van een CO2-plafond voor luchtvaart
Het kabinet wil zekerheid dat de doelen voor het verminderen van CO2-uitstoot door de luchtvaart worden gehaald. Daarom werkt de Rijksoverheid aan het invoeren van een CO2-plafond voor de luchtvaart. Dit wordt vastgelegd in een wet. Het CO2-plafond is een maximum aan CO2-uitstoot van de luchtvaart. Het gaat hier om een plafond voor de internationale vluchten die uit Nederland vertrekken. Het kabinet is van plan om het plafond in 2025 in te voeren.
Lees meer over het CO2-plafond op de website Luchtvaartindetoekomst.nl.
Belasting op luchtvaart
Sinds 1 januari 2021 geldt een vliegbelasting voor passagiers die vertrekken vanaf een Nederlandse luchthaven. Het kabinet zet in op Europese afspraken over belastingen op luchtvaart.
Let op: vanaf 2027 wordt de vliegbelasting aangepast. Voor vluchten over langere afstanden, die meer CO2 uitstoten, gaat de vliegbelasting omhoog. Hoe verder iemand vliegt, hoe hoger de vliegbelasting per persoon per vlucht.
3 tarieven voor vliegbelasting
De vliegbelasting is op dit moment voor elke vliegreis hetzelfde, namelijk € 30,25 per passagier in 2026 (was € 29,40 in 2025). Het kabinet voert 3 tarieven in:
- korte vluchten € 29,40
- middellange vluchten € 47,24
- lange vluchten € 70,86
De tarieven worden in 2027 nog gecorrigeerd voor de inflatie.
Tarief afhankelijk van vliegafstand vanaf Amsterdam
De 3 tarieven die het kabinet voorstelt, zijn gebaseerd op de vliegafstand vanaf Amsterdam. Wie verder vliegt en dus meer schadelijke stoffen uitstoot, betaalt meer belasting.
Korte vluchten zijn vluchten binnen de Europese Unie en vluchten tot ongeveer 2.000 kilometer vanaf Amsterdam. Een middellange vlucht is zo’n 2.000 tot 5.500 kilometer. Dat zijn vluchten naar bijvoorbeeld Egypte en Turkije. En een lange vlucht is meer dan 5.500 kilometer vanaf Amsterdam. Bijvoorbeeld vluchten naar Canada, Mexico, Indonesië en Zuid-Afrika.
De eindbestemming van de passagier bepaalt de vliegbelasting. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Indonesië, met een overstap op bijvoorbeeld Istanbul of Dubai, geldt het hoogste tarief, omdat de eindbestemming Indonesië is.
Uitzondering voor onder andere Caribisch Nederland
Voor vluchten naar Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint-Eustatius geldt het lage belastingtarief. Deze eilanden liggen wel op meer dan 5.500 kilometer van Amsterdam, maar ze maken deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden.
Ook voor andere gebieden waarmee Nederland of Europa een bijzondere band heeft, geldt soms een uitzondering. Bijvoorbeeld voor de Canarische eilanden, die bij Spanje horen.
Bekijk welke landen en gebieden in welke categorie vallen.
Apart tarief voor privéjets vanaf 2030
Per 1 januari 2030 wordt ook een apart tarief ingevoerd voor passagiers die vertrekken met een vliegtuig met 19 of minder zitplaatsen (zogenoemde privéjets). Het geldt voor privéjets van 4.000 kg of meer. Het tarief voor het vertrek per passagier uit Nederland wordt:
- korte vluchten € 420
- middellange vluchten € 1.015
- lange vluchten € 2.100
De tarieven worden in 2030 nog gecorrigeerd voor de inflatie