Investeren in scheepsbouw en -onderhoud

De maritieme sector heeft te maken met veel buitenlandse concurrentie en staat mede daardoor onder druk. Nederland wil deze sector sterk houden en investeert daarom samen met de sector de komende jaren € 60 miljoen. Dit geld gaat onder andere naar de vernieuwing, bouw, het onderhoud en beheer van schepen. 

De maritieme sector is van economisch belang

In de maritieme sector werken 530.000 mensen. Onder deze sector vallen onder meer scheepsbouwers, reders, havenbedrijven en containeroverslagbedrijven. De maritieme maakindustrie is daar ook onderdeel van. Hier werken direct en indirect ongeveer 32.000 mensen. 

Concurrentie en onvoldoende personeel

Het wereldwijde marktaandeel van Europese commerciële zeeschepen is gedaald van 45% in de jaren 80 naar 4% nu. Er is veel buitenlandse concurrentie. Een schip bouwen in Nederland is volgens scheepseigenaren inmiddels 20 tot 40% duurder dan in Azië. 

De sector heeft ook moeite voldoende opgeleid personeel en ruimte te vinden om haar belangrijkste werk te doen. De overheid kan hierbij helpen. Bijvoorbeeld door onderwijs te bieden dat aansluit op de praktijk. En ruimte geven aan deze industrie. 

Zelf schepen bouwen om Nederland te beschermen

Nederland wil zelf schepen blijven bouwen,  onderhouden en repareren. In Nederland gebouwde schepen kunnen onder meer helpen bij:

  • bescherming tegen eventuele sabotage van internetkabels die op de bodem van de Noordzee liggen;
  • windmolens op zee plaatsen of kabels leggen over de zeebodem;
  • het baggeren van zand om de kust te beveiligen tegen hoog water.

Voor dit soort werkzaamheden wil Nederland niet afhankelijk zijn van buitenlandse scheepswerven. 

25 maatregelen voor innovatieve scheepsbouw

De maritieme sector en het Rijk investeren in 2024 en 2025 samen € 60 miljoen in innovatieve scheepsbouw. Dit geld is bedoeld om de bouwcapaciteit voor marineschepen en specialistische werkschepen te laten groeien. Er is onder meer technologische en duurzame innovatie nodig om voor de bouw, het onderhoud en beheer van schepen. 

Er zijn 25 maatregelen, die 25 knelpunten moeten oplossen. Deze plannen zijn samengevat in de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie. Ze gaan onder meer over:

  • inkopen;
  • financiering;
  • innovatie;
  • vestigingsklimaat;
  • internationale positionering.