Aanpassingen spoortrajecten
Op drukke trajecten gaan meer intercity’s en sprinters per uur en per richting rijden. Om dit mogelijk te maken moeten deze trajecten en sommige stations aangepast worden.
Traject Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen
Station Nijmegen wordt geschikt gemaakt voor meer treinen. Onder meer via:
- een extra perron met twee extra perronsporen;
- snellere wissels, zodat rijden er met hogere snelheid mogelijk wordt;
- een opstelterrein om treinen schoon te maken en te controleren;
- een doorgetrokken perrontunnel met een nieuwe stationsentree.
Op dit traject komen er ook:
- 2 onderdoorgangen bij Veenendaal;
- een extra perron bij station Ede-Wageningen, om zo de Valleilijn vrij te leggen.
Deze en eerdere maatregelen zorgen voor minder wissels. Dit verkleint de kans op verstoringen. En treinen hoeven elkaar minder te kruisen, waardoor eventuele storingen zich niet verspreiden over de dienstregeling.
Traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad
Op de trajecten Almere – Amsterdam Zuid en Almere – Amsterdam Centraal gaan in beide richtingen meer intercity’s en sprinters rijden:
- Tussen Flevoland – Schiphol (via Amsterdam Zuid): 4 intercity’s per uur;
- Tussen Flevoland – Schiphol (via Amsterdam Zuid): 4 sprinters per uur;
- Tussen Schiphol – Hilversum (via Amsterdam Zuid): 4 intercity’s per uur;
- Tussen Almere – Amsterdam Centraal: 6 sprinters per uur;
- Tussen Hilversum/Gooi – Amsterdam Centraal: 4 sprinters per uur;
- Tussen Utrecht – Hilversum – Almere: 2 sprinters per uur.
Daarnaast komen er 2 extra goederenpaden op het traject:
- Kijfhoek – Bad Bentheim;
- Amsterdam Centraal – Bad Bentheim.
Om meer treinen op de SAAL corridor te laten, is invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS nodig. Verder zijn er verschillende kleine maatregelen nodig aan het spoor en bij stations om meer treinen op dit traject te laten rijden.
Traject Alkmaar-Amsterdam
- Tussen Alkmaar en Amsterdam: 6 intercity’s per uur;
- Tussen Uitgeest en Amsterdam (Zaanlijn): 6 sprinters per uur in beide richtingen
Dit gebeurt onder meer door:
- Een aantal aanpassingen op en rondom het station Uitgeest;
- 18 overwegen langs het traject Alkmaar-Amsterdam veiliger te maken, door ze op te heffen of de verkeerssituatie aan te passen;
- het opstelterrein bij station Alkmaar aan te passen, hierbij worden enkele sporen opgebroken of gewijzigd;
- een nieuw opstelterrein voor reizigerstreinen in Heerhugowaard aan te leggen;
- geluidmaatregelen te nemen, bijvoorbeeld door geluidsschermen te plaatsen.
Traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven
Amsterdam Centraal krijgt bredere perrons, trappen en roltrappen. Ook de Oosttunnel onder het station wordt breder. Zo kunnen meer mensen in- en uitstappen of naar een ander spoor lopen. Op die manier kan Amsterdam Centraal meer treinen verwerken en daarmee reizigers.
Daarnaast worden de sporen ten oosten en westen van het station aangepast zodat er meer treinen kunnen passeren en de spoorbruggen worden vernieuwd. Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising.
Op dit traject komt er verder:
- extra ruimte voor goederenvervoer tussen Meteren en Boxtel;
- een deels dieper spoor en station in Vught. Hierdoor verdwijnen overwegen, om zo de hinder de verminderen;
- een extra spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught, met een vrije kruising bij Vught, zodat treinen elkaar niet meer in de weg zitten;
- de Zuidwestboog bij Meteren, om meer ruimte aan goederenvervoer te bieden. Hierdoor kan de Betuweroute beter benut worden. De verbindingsboog zorgt voor een nieuwe verbinding tussen de Betuweroute en de spoorlijn Utrecht–’s-Hertogenbosch;
- verbreding en verdieping van het spoor tussen ’s Hertogenbosch en Vught;
- seinoptimalisaties tussen Amsterdam en ’s-Hertogenbosch.
Traject Den Haag-Rotterdam-Breda
- Tussen Den Haag en Rotterdam: 8 intercity’s per uur;
- Tussen Den Haag en Breda: 4 intercity’s per uur. Tussen Rotterdam en Breda rijden deze over de hogesnelheidslijn;
- Tussen Den Haag en Dordrecht: 2 extra sprinters per uur.
Traject Nijmegen-Roermond (Maaslijn)
Er worden een aantal maatregelen genomen op dit traject:
- Er komt bovenleiding op het hele traject, en een aantal onderstations, om met elektrische voertuigen te kunnen rijden;
- Op 4 plekken langs het bestaande spoor komt een extra spoor, zodat treinen elkaar kunnen passeren;
- De bogen in het spoor worden ruimer, zodat treinen hun snelheid kunnen behouden;
- De veiligheid van meer dan 20 overwegen wordt verbeterd, bijvoorbeeld door de verkeerssituatie te wijzigen of veiligheidsmaatregelen te nemen;
- Perron 35 van station Nijmegen wordt geëlektrificeerd.
Investeren in meer treinen langs woningbouwlocaties
Het kabinet wil de komende jaren veel huizen bouwen. Daarvoor is ook uitbreiding en intensivering van het spoornetwerk nodig. Hiervoor is ruim € 600 miljoen beschikbaar, naast de investeringen via het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dit geld is onder meer bedoeld voor:
- uitbreiding van tractie-energievoorziening;
- versteviging van spoordijken;
- geluidsmaatregelen voor omwonenden.
Het doel is om steeds meer treinen te laten rijden op drukke trajecten, waar ook veel nieuwe woningen gebouwd worden.