Adresonderzoek om adresgegevens te verbeteren

Alle overheden gebruiken adressen uit de Basisregistratie Personen (BRP), van gemeente tot de Belastingdienst. Als een adresregistratie in de BRP niet klopt, leidt dat tot fouten met het berekenen van uitkeringen. Zoals de bijstand of kinderbijslag. Daarom doet de overheid bij twijfel onderzoek naar een adres.

Het belang van goede adresgegevens

De overheid wil de kwaliteit van adresgegevens verbeteren en zo verkeerde registraties en fraude met adresgegevens bestrijden. Iemand die met een verkeerd woonadres in de BRP staat, kan daarmee namelijk adresfraude plegen. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van bijvoorbeeld kinderbijslag en studiefinanciering. Of door (belasting)schulden en boetes te ontwijken. 

Iemand kan ook slachtoffer worden van een verkeerde registratie. Een bewoner ontvangt dan bijvoorbeeld onterechte rekeningen op het woonadres. Of iemand krijgt geen huurtoeslag omdat deze persoon ‘medebewoners’ zou hebben.

Adreskwaliteit in de praktijk

De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit is een samenwerking van publieke organisaties...
die werken aan het herkennen en herstellen van incorrecte adresgegevens in de Basis Registratie Personen, de BRP.

In Nederland wordt van iedereen het woonadres bijgehouden.
Dat gebeurt in de BRP.
Alle overheidsinstanties maken hier bij de uitvoering van hun taken gebruik van.
Het is dus belangrijk dat woonadressen kloppen.

Als mensen verkeerd geregistreerd staan, kan de overheid ze niet bereiken.
Hierdoor lopen ze zorg en eventuele toeslagen mis die ze wellicht nodig hebben.
Ook bestaat de kans dat mensen met een foutief woonadres ten onrechte overheidsgeld krijgen of dat boetes niet geïnd kunnen worden.

Gemeenten en overheidsdiensten vermoeden soms dat de adresregistratie niet klopt.
Bijvoorbeeld wanneer er veel mensen op een bepaald adres staan ingeschreven...
of als overheidspost retour wordt gestuurd.

Op basis van diverse profielen worden signalen gemaakt.
Een gemeente kan met deze signalen een onderzoek starten en bij serieuze twijfel, een huisbezoek afleggen.
Op die manier stelt de gemeente vast of de adresgegevens kloppen.
Kloppen ze niet, dan corrigeert de gemeente deze in de BRP.

Zo verbetert de kwaliteit van de BRP en beschikken overheidsorganisaties over de juiste, actuele gegevens.
Ook kunnen gemeenten met de bevindingen van het huisbezoek hun dienstverlening voor de bewoner aanpassen en verbeteren.
Door op huisbezoek te gaan, krijgen gemeenten zicht op mensen die mogelijk hulp nodig hebben.
Of op misstanden die zich achter de voordeur afspelen.

Zo werkt de overheid in de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit samen aan de kwaliteit van de BRP.
Wil je meer weten? Kijk op www.rvig.nl.

Huisbezoek door gemeente bij signalen over adresfraude

Gemeenten krijgen soms signalen die wijzen op adresfraude. Zij krijgen deze signalen bijvoorbeeld van de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau of de politie. Voorbeelden van signalen zijn:

  • te veel bewoners per vierkante meter;
  • post die de afzender retour krijgt;
  • mensen die in korte tijd heel vaak verhuizen.

De gemeente kan met deze signalen een onderzoek starten en bijvoorbeeld een huisbezoek afleggen. Op die manier stelt de gemeente vast of de adresgegevens kloppen.

De overheid onderzoekt alleen adressen als er twijfels bestaan bij overheidsorganisaties. Zo valt de overheid mensen niet onnodig lastig en respecteert het privacywetgeving.

Het onderzoek en huisbezoek brengen niet alleen adresfraude aan het licht, maar ook situaties waarin mensen juist ondersteuning nodig hebben. Denk aan zorg of schuldhulpverlening. Adresonderzoek helpt deze mensen dus ook.

Door het adresonderzoek wordt ook de kwaliteit van de adresgegevens in de BRP beter.

Overheidsinstanties melden twijfel over adresregistratie bij gemeente

Medewerkers van overheden moeten twijfels over adresregistraties doorgeven aan de gemeente. Dit doen zij met de Terugmeldvoorziening van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. De meldplicht staat in de Wet BRP, artikel 2.34.

Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven

Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Daarvoor heeft u DigiD nodig. Een adreswijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.