Waarom nieuwe privacyregels?

Tegenwoordig willen organisaties veel meer van u weten. En slaan ze al deze gegevens ergens op. Ook laten we zelf, bewust en onbewust, online en offline overal sporen achter.

Voor- en nadelen verwerken persoonsgegevens

De meeste mensen gebruiken (gratis) apps en sociale media. Vaak omdat zij betalen met hun persoonsgegevens. Denk aan whatsapp, Facebook, LinkedIn en Instagram. Organisaties kunnen dankzij de verzamelde informatie hun producten en diensten beter afstemmen op uw wensen. Maar u weet niet altijd waar organisaties uw gegevens opslaan en wie toegang heeft tot uw gegevens.

AVG sluit aan op digitale tijdperk

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de nieuwe Europese privacywet die beter aansluit op het digitale tijdperk waarin we leven. De wet geeft u meer rechten en organisaties meer verantwoordelijkheid om zorgvuldig met uw (digitale) persoonsgegevens om te gaan. En u daar goed over te informeren.

Kabinet Rutte III: meer eigen regie op persoonsgegevens

Het kabinet wil dat burgers meer eigen regie krijgen op persoonsgegevens. Gebruikers van overheidsdiensten kunnen dan zelf maatschappelijk relevante instanties en organisaties aanwijzen. Deze organisaties ontvangen automatisch een beperkt aantal persoonsgegevens. Voor kerkelijke organisaties komt er een overgangsregeling. Dit staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’.

Zie ook