Vernieuwen curriculum primair onderwijs en voortgezet onderwijs
In het curriculum wordt opgeschreven wat leerlingen in het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en (voortgezet) speciaal onderwijs (v)so) op landelijk niveau moeten kennen en kunnen. Het curriculum wordt vernieuwd.
Het curriculum in onderwijsdoelen
Het curriculum is het onderwijsprogramma en wordt beschreven in onderwijsdoelen. Deze onderwijsdoelen bestaan uit:
- (functionele) kerndoelen voor het po, de onderbouw (eerste jaren) van het vo en het (v)so;
- eindtermen voor de bovenbouw van het vo;
- referentiekader taal en rekenen.
Scholen gebruiken deze onderwijsdoelen als basis voor hun dagelijkse onderwijs.
Aanpassen curriculum nodig in veranderende samenleving
De samenleving, de arbeidsmarkt en het vervolgonderwijs veranderen steeds. Het onderwijs moet aansluiten op deze veranderingen. Sinds 2006 zijn de meeste onderwijsdoelen hetzelfde gebleven. Aanpassing is dus nodig. Dat heeft gevolgen voor iedereen in de school.
De kerndoelen voor het po, de onderbouw van het vo en (v)so worden aangepast. Ook de eindtermen voor de bovenbouw van het vo. Hierdoor wordt de aansluiting van po naar vo verbeterd. Een eindterm beschrijft de kennis en ervaring die een leerling aan het eind van iedere vo-school moet hebben.
Aanpassing kerndoelen
Kerndoelen zijn de wettelijke doelen om te leren op school. Het zijn beschrijvingen van de onderwijsinhoud. De kerndoelen zijn nu nog niet duidelijk genoeg. Door dit duidelijker te maken, kan er op school beter les gegeven worden. De kerndoelen worden voor de volgende 9 leergebieden aangepast:
- Nederlands;
- rekenen en wiskunde;
- burgerschap;
- digitale geletterdheid;
- mens en maatschappij;
- mens en natuur;
- bewegen en sport;
- kunst en cultuur;
- moderne vreemde talen.
SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, past de kerndoelen voor deze 9 leergebieden aan. Dit doet SLO samen met leraren, experts, wetenschappers en andere organisaties.
Meer informatie over dit proces om tot de kerndoelen te komen (website SLO).
Stand van zaken nieuwe kerndoelen
De kerndoelen zijn nu nog ‘definitieve conceptkerndoelen’ totdat ze in de wet zijn opgenomen. Het ministerie van OCW moedigt scholen aan om deze kerndoelen alvast te gebruiken. Het gaat om:
- Kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde
In april 2025 zijn de nieuwe kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde aangeboden aan de Tweede Kamer. De verwachting is dat deze kerndoelen per 1 augustus 2026 in de wet staan. - Kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid
De nieuwe kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn op 1 september 2025 aan de Tweede Kamer gestuurd. De verwachting is dat deze kerndoelen per 1 augustus 2027 in de wet staan.
De nieuwe kerndoelen burgerschap werken een deel uit van de wettelijke burgerschapsopdracht. Scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben die opdracht sinds 2006.
Zie hoe de kerndoelen zich verhouden tot de wettelijke burgerschapsopdracht in de infographic Burgerschapsonderwijs. - Kerndoelen mens en maatschappij, mens en natuur, bewegen en sport, kunst en cultuur en moderne vreemde talen
De nieuwe kerndoelen voor deze leergebieden zijn op 21 november 2025 naar de Tweede Kamer gestuurd. De verwachting is dat deze kerndoelen per 1 augustus 2027 in de wet staan.
Functionele kerndoelen voor speciaal onderwijs
Voor leerlingen in het speciaal onderwijs worden functionele kerndoelen ontwikkeld. Deze kerndoelen zijn voor leerlingen die zeer moeilijk leren, meerdere beperkingen hebben, naar dagbesteding gaan of gaan werken.
Er zijn al een aantal functionele kerndoelen klaar. Deze kerndoelen zijn nog ‘definitieve conceptkerndoelen ’ totdat ze in de wet staan. Het gaat om de functionele kerndoelen:
- Nederlands en rekenen en wiskunde
De verwachting is dat deze kerndoelen per 1 augustus 2026 in de wet staan. - Burgerschap en digitale geletterdheid
De verwachting is dat deze kerndoelen per 1 augustus 2027 in de wet staan.
De functionele kerndoelen voor de overige leergebieden zijn naar verwachting in augustus 2027 gereed en worden daarna in de wet opgenomen. Het gaat hierbij om de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur en bewegen en sport.
Kerndoelen Nederlandse Gebarentaal
De definitieve conceptkerndoelen voor Nederlandse Gebarentaal (NGT) zijn op 1 september 2025 afgerond. Er zijn kerndoelen NGT voor het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.
Met deze kerndoelen weten scholen beter wat leerlingen moeten leren over NGT. Ze zijn voor scholen die onderwijs geven aan dove en slechthorende leerlingen in cluster 2. Ook andere scholen die met NGT willen werken, kunnen deze kerndoelen gebruiken.
Aan de slag met nieuwe kerndoelen
Scholen kunnen vanaf schooljaar 2025-2026 al starten met de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Leerlingen profiteren dan meteen van de nieuwe kennis. Ook zijn scholen dan goed voorbereid voor als de kerndoelen officieel ingaan.
Trainingen en webinairs over kerndoelen
Scholen krijgen vanaf 2026 onder andere trainingen en webinars om de kerndoelen te vertalen naar hun eigen onderwijspraktijk. Dit gebeurt samen met SLO, sectorraden, vak- en beroepsverenigingen, opleidingsinstellingen en ontwikkelaars van leermiddelen en toetsen. In maart en april 2026 kunnen scholen naar de OCW Dichtbij-conferenties.
Aanpassing eindtermen bovenbouw vo
Een eindterm beschrijft de kennis, vaardigheden en ervaringen die een leerling aan het eind van iedere vo-school moet hebben. In 2022 is de aanpassing van eindtermen begonnen. SLO is gestart met de vakken Nederlands, alle andere talen, wiskunde, maatschappijleer en de natuurwetenschappelijke vakken. Deze zijn inmiddels bijna allemaal in concept opgeleverd. Op het platform actualisatie examenprogramma’s staat de voortgang van de vakken:
- Nederlands;
- wiskunde;
- moderne vreemde talen;
- maatschappijleer;
- natuurwetenschappelijke vakken;
- Friese taal en cultuur;
- Klassieke talen.
Inmiddels is SLO ook begonnen met de ontwikkeling van de examenprogramma's (eindtermen) voor:
- Bewegen en sport
- Kunst en cultuur
- Mens en maatschappij
- Informatica
- Maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen
Aanpassen referentiekaders taal en rekenen
De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen beschrijven wat leerlingen aan het eind van het po, vo en mbo moeten kennen en kunnen als het om taal en rekenen gaat. Alle referentieniveaus samen vormen het referentiekader taal en rekenen. Ook dit referentiekader moet worden aangepast.
Op basis van onderzoek en gesprekken met scholen, toetsexperts, de Inspectie van het Onderwijs en andere organisaties start SLO in 2026 met de herziening. Dit duurt ongeveer een jaar. Daarna zullen de referentieniveaus in de wet worden opgenomen.
Onderhoud van het curriculum
Goed onderwijs vraagt om een actueel, uitdagend en relevant curriculum. Daarom komt er een systeem om het curriculum te onderhouden. Zo blijft het curriculum beter aansluiten bij de praktijk.
Loket voor curriculumsignalen
Sinds maart 2025 kunnen scholen suggesties over het curriculum indienen bij het loket curriculumsignalen van SLO. Het loket besluit of een suggestie in een volgende versie van het curriculum komt. Voorheen kwamen signalen hierover bij veel verschillende partijen terecht.
Onderhoudskalender
Scholen kunnen vanaf begin 2026 in een kalender zien wanneer het curriculum voor welke leergebied wordt aangepast. SLO maakt hiervoor een onderhoudskalender.
Meer informatie over onderhoud van het curriculum (website SLO).
Adviezen en studies wetenschappelijke Curriculumcommissie
De wetenschappelijke Curriculumcommissie gaf de minister en de Tweede Kamer onafhankelijk advies over de aanpassing van het curriculum. Deze commissie heeft tussen 2020 en 2024 de volgende adviezen en studies gepubliceerd:
- Tussenadvies 1 Kaders voor de toekomst
- Tussenadvies 2 Doel en ruimte
- Tussenadvies 3 Examenprogramma's in perspectief
- Tussenadvies 4 Structuur en regelmaat
- Verdiepende studie Kaders voor kansen
- Verdiepende studie Samenhang in het curriculum
- Tussenadvies 5A Kerndoelen in ontwikkeling
- Tussenadvies 5B Curriculumonderhoud organiseren
- Tussenadvies 5C Kerndoelen in ontwikkeling. Reflecties op de leergebieden Burgerschap en Digitale geletterdheid
- Eindadvies: Op weg naar eigentijds onderwijs - Curriculumherziening in Nederland
Ook interessant
-
Brief Leermiddelenmakers – Informatie met betrekking tot het geactualiseerde curriculum
Het ministerie van OCW roept alle leermiddelenmakers op om tijdig aan de slag te gaan met de vertaling van de nieuwe kerndoelen ...
-
5e voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Staatssecretaris Paul (OCW) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan basisvaardigheden. Het Masterplan ...
-
Aanvullende opdracht aan SLO
Aanvullende opdracht aan SLO tot vermindering aantal kerndoelen en meer focus op lezen, schrijven en rekenen. Aanvullende ...
-
4e voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan ...
-
4e voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan ...
-
Kamerbrief over conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ...
-
Derde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Derde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
-
Kamerbrief over nieuwe conceptkerndoelen Nederlands en Rekenen-Wiskunde
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de nieuwe conceptkerndoelen van het landelijk ...
-
Kamerbrief over doelen en voortgang Masterplan basisvaardigheden funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de doelen, streefwaarden, voortgang en ...
-
Kamerbrief over tussenbalans bijstelling kerndoelen basisvaardigheden
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken van het masterplan ...
-
Opdrachtbrief SLO werven kerndoelenteams
SLO heeft de formele opdracht gekregen voor de start van het werven van de kerndoelenteams voor Engels, andere moderne vreemde ...
-
Kamerbrief over bijstellen kerndoelen funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de bijstelling van de kerndoelen voor het ...
-
Kamerbrief over curriculum funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de aanpak van de achterstand in het curriculum ...
-
Bijstelling en aanscherping en vervolgproces actualisatie curriculum primair en voortgezet onderwijs
Minister Slob informeert de Tweede Kamer over de aanpassingen in de aanpak van de verbetering van het lesprogramma (curriculum) ...
-
Kamerbrief met kabinetsreactie op verbetervoorstellen voor curriculum basisonderwijs en voortgezet onderwijs
Minister Slob geeft de Kabinetsreactie op de voorstellen voor verbetering van het curriculum van het basisonderwijs en voortgezet ...
-
Kamerbrief advies coördinatiegroep Curriculum.nu
Minister Slob stuurt een brief aan de Tweede Kamer bij het advies coördinatiegroep Curriculum.nu. Kamerbrief advies ...
-
Kamerbrief afronding ontwikkelfase curriculumherziening
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) meldt de voortgang van de ontwikkeling van een verbeterd curriculum voor ...
-
Kamerbrief over het verloop en vervolg curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) informeert de Tweede Kamer over het verloop en vervolg ...
-
Kamerbrief met beantwoording vragen over brief Platform VVVO over de curriculumherziening
Minister Slob (Basis- en Voorgezet Onderwijs en Media) stuurt de Tweede Kamer een brief met zijn antwoorden op vragen van het lid ...
-
Kamerbrief over start ontwikkelfase curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) informeert de Tweede Kamer over de start van de ontwikkelfase van de ...
-
Kamerbrief over vervolg curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) informeert de Tweede Kamer over de volgende fase van de herziening van het curriculum voor het ...
-
Infographic over herziening van het curriculum primair en voortgezet onderwijs
Deze infographic laat zien hoe de bouwstenen tot stand komen om te komen tot de kern van wat leerlingen in het basisonderwijs en ...
-
Herziening van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs
Plan van aanpak van de herziening van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs. Herziening van het curriculum in ...
-
Kamerbrief over vervolg curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) stuurt de Tweede Kamer het voorstel van wat kinderen in het basisonderwijs en het voortgezet ...
-
Kamerbrief over curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) informeert de Tweede Kamer over de curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs. ...
-
Kamerbrief over toekomstgericht funderend onderwijs
Kamerbrief van staatssecretaris Dekker over toekomstgericht funderend onderwijs. Kamerbrief over toekomstgericht funderend ...