Leeswijzer openbare agenda bewindspersonen
De agenda’s van bewindspersonen (ministers en staatssecretarissen) zijn te vinden op rijksoverheid.nl/actueel/agenda. Afspraken, bezoeken of gesprekken zijn openbaar, tenzij er goede redenen zijn om ze níet of pas achteraf te publiceren.
Hoe gebruikt u deze agenda?
- Ga naar rijksoverheid.nl/actueel/agenda
- Klik op: Toon filters:
- Kies de bewindspersoon van wie u de agenda wilt zien:
- Ziet u geen activiteiten in de agenda? Kies dan onder ‘Periode’ voor ‘alle activiteiten uit het verleden’. U krijgt dan de agenda’s van de afgelopen periode te zien.
- U kunt ook voor een bepaalde periode kiezen. Vul dan de begin- en einddatum in.
Publicatie openbare agenda’s bewindslieden
Bewindspersonen kunnen hun agenda vóóraf of achteraf publiceren. Bewindspersonen kunnen ervoor kiezen om hun agenda achteraf te publiceren uit veiligheidsoverwegingen of omdat achteraf soms meer informatie bekend is over de afspraak. Voor bewindspersonen die hun agenda achteraf publiceren, betekent dit dus dat hun agenda voor de komende week nog geen activiteiten bevat.
De agenda’s van de bewindslieden die vooraf hun agenda aanleveren, worden na de wekelijkse ministerraad gepubliceerd. Dat is meestal op vrijdag. Voor bewindslieden die hun agenda achteraf publiceren geldt dat publicatie van de afspraken binnen 2 weken moet gebeuren.
Afspraken die worden opgenomen op de openbare agenda
Hieronder enkele voorbeelden van afspraken en andere activiteiten die op de openbare agenda van de bewindslieden worden opgenomen:
- Afspraken met organisaties van buiten de Rijksoverheid, zoals bedrijven, belangenorganisaties, gemeenten en provincies;
- Afspraken met Kamerleden;
- Afspraken met regeringsleiders van andere landen of vertegenwoordigers van internationale organisaties (zoals de Verenigde Naties of de Europese Unie);
- Afspraken met burgers als zij namens een bedrijf of een organisatie komen;
- De ministerraad, onderraden en ministeriële commissies;
- Gesprekken en overleggen met andere bewindspersonen, tenzij het overleg partijpolitiek van aard is;
- Werkbezoeken en toespraken van bewindslieden;
- Afspraken met hogergeplaatste medewerkers van media, zoals omroepbazen.
Afspraken die niet worden opgenomen op de openbare agenda
Zoals aangegeven zijn er ook afspraken die vanwege de veiligheid van de bewindspersoon of gesprekspartner(s) of Woo-uitzonderingsgronden niet hoeven te worden gepubliceerd. Hieronder een aantal voorbeelden van afspraken en andere activiteiten die níet op de openbare agenda van de bewindslieden worden opgenomen:
- Privé-afspraken van bewindspersonen, ook als het om privé-afspraken met Kamerleden gaat;
- Overleggen binnen het eigen (kern)departement of met organisaties die onderdeel uitmaken van de Rijksoverheid, zoals de publieke dienstverleners (bijvoorbeeld UWV, DUO), de adviesorganen (bijvoorbeeld SER, WRR) of zbo’s (zelfstandige bestuursorganen, bijvoorbeeld de SVB of de Kamer van Koophandel);
- Afspraken met journalisten voor een interview;
- Partijpolitieke activiteiten. Denk hierbij aan partijcongressen en campagneactiviteiten. Ook het coalitieoverleg of het Bewindspersonenoverleg (BPO) - het wekelijkse partijpolitiek overleg dat ter voorbereiding op de ministerraad meestal op donderdagavond plaatsvindt – wordt niet op de openbare agenda opgenomen;
- Ongeplande gesprekken die niet in de agenda van de bewindspersoon staan, worden ook niet op de openbare agenda gepubliceerd. Denk aan een ongepland gesprek met een collega-bewindspersoon;
- Kamerdebatten. Denk hierbij aan een vergadering van de Eerste of Tweede Kamer of een overleg met een Kamercommissie. Deze zijn te vinden op de websites van de Eerste Kamer (zie ‘Activiteiten’) en Tweede Kamer (zie ‘Debat en vergadering’).
- Afspraken die vallen onder de uitzonderingsgronden uit de Wet open overheid (Woo) worden niet gepubliceerd. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer publicatie van een agenda-activiteit:
- de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;
- de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden, of het openbaren van een activiteit zou kunnen leiden tot bepaalde risico’s of grote veiligheidsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld bij het vooraf openbaren van een bezoek aan een internationale militaire missie;
- de betrekkingen van Nederland met andere landen en internationale organisaties zou kunnen schaden;
- de economische of financiële belangen van de Staat, of van andere overheidsorganisaties zou kunnen schaden;
- het goed functioneren van de Staat of andere overheidsorganisaties zou kunnen schaden;
- zou kunnen leiden tot een onevenredige benadeling van derden. Bijvoorbeeld als openbaarmaking tot benadeling van een bedrijf of organisatie zou kunnen leiden;
- in strijd is met de persoonlijke levenssfeer. Bijvoorbeeld als publicatie de privacy van de bewindspersoon of andere mensen schaadt.