Plannen kabinet om vliegbelasting lange vluchten te verhogen
Het kabinet wil per 1 januari 2027 de vliegbelasting aanpassen. Voor vluchten over langere afstanden, die meer CO2 uitstoten, gaat de vliegbelasting omhoog. Het voorstel levert de overheid € 257 miljoen extra belastinginkomsten per jaar op.
Van 1 tarief naar 3 tarieven
De vliegbelasting is op dit moment voor elke vliegreis hetzelfde, namelijk € 29,40 per passagier. Het kabinet stelt voor om 3 tarieven in te voeren:
- korte vluchten € 29,40
- middellange vluchten € 47,24
- lange vluchten € 70,86
De tarieven worden in 2027 nog gecorrigeerd voor de inflatie.
Tarief afhankelijk van vliegafstand vanaf Amsterdam
De 3 tarieven die het kabinet voorstelt, zijn gebaseerd op de vliegafstand vanaf Amsterdam. Wie verder vliegt en dus meer schadelijke stoffen uitstoot, betaalt meer belasting.
Korte vluchten zijn vluchten binnen de Europese Unie en vluchten tot ongeveer 2.000 kilometer vanaf Amsterdam. Een middellange vlucht is zo’n 2.000 tot 5.500 kilometer. Dat zijn vluchten naar bijvoorbeeld Egypte en Turkije. En een lange vlucht is meer dan 5.500 kilometer vanaf Amsterdam. Bijvoorbeeld vluchten naar Canada, Mexico, Indonesië en Zuid-Afrika.
De eindbestemming van de passagier bepaalt de vliegbelasting. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Indonesië, met een overstap op bijvoorbeeld Istanbul of Dubai, geldt het hoogste tarief, omdat de eindbestemming Indonesië is.
Uitzondering voor onder andere Caribisch Nederland
Voor vluchten naar Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint-Eustatius geldt het lage belastingtarief. Deze eilanden liggen wel op meer dan 5.500 kilometer van Amsterdam, maar ze maken deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden.
Ook voor andere gebieden waarmee Nederland of Europa een bijzondere band heeft, geldt soms een uitzondering. Bijvoorbeeld voor de Canarische eilanden, die bij Spanje horen.
Bekijk welke landen en gebieden in welke categorie vallen.
Extra tarief
Let op: Het kabinet heeft deze maatregel op verzoek van de Tweede Kamer uitgebreid. Per 1 januari 2030 komt er nog een apart tarief in de vliegbelasting. Dat tarief is voor passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekken met een vliegtuig met 19 of minder zitplaatsen (een privéjet).
Stand van zaken wetsvoorstel
Dit plan van het kabinet is onderdeel van het Belastingplan 2026. De maatregelen uit het Belastingplan staan in verschillende wetsvoorstellen. De Tweede Kamer heeft de plannen besproken en het kabinet gevraagd sommige maatregelen aan te passen. Daarna heeft de Tweede Kamer alle Belastingplanmaatregelen goedgekeurd. De wetsvoorstellen gaan nu naar de Eerste Kamer. Zij stemmen op 16 december over het Belastingplan 2026.
Alle belastingmaatregelen voor 2026
Lees het Belastingplan 2026 en de bijbehorende stukken voor alle maatregelen die het kabinet voorstelt.