Waar kan ik terecht met een klacht over een incassobureau?

Als u een klacht heeft over het incassobureau, neem dan eerst contact op met dit incassobureau. Bijvoorbeeld als u het niet eens bent met de incassokosten die u moet betalen. 

Niet eens met de incassokosten

Bent u het niet eens met de incassokosten die u volgens de aanmaning moet betalen? Stuur dan een brief via e-mail en eventueel ook per post naar het incassobureau. In deze brief legt u uit waarom u niet betaalt. Het incassobureau bespreekt dit met de schuldeiser.

Wilt u weten hoe u het incassobureau aan moet schrijven? Kijk dan bij:

Probeer er samen uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u ervoor kiezen om alleen het openstaande bedrag en de maximaal toegestane incassokosten te betalen. U berekent de maximaal toegestane incassokosten met de Incassocalculator van Schuldinfo.nl. Laat schriftelijk aan de schuldeiser en het incassobureau weten dat u dit doet.

Andere klacht over incassobureau

Heeft u een andere klacht over een incassobureau? Bijvoorbeeld als u vindt dat het incassobureau u onfatsoenlijk behandelt. Dien uw klacht dan schriftelijk in bij het incassobureau en bij de schuldeiser. Het incassobureau werkt namelijk in opdracht van de schuldeiser.

Incassobureaus moeten zijn aangesloten bij een onafhankelijke geschillenregeling. Als een klacht door een incassobureau niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de stap worden gezet naar de geschilleninstantie die hoort bij dat incassobureau. De onafhankelijke geschilleninstantie kan de klacht in behandeling nemen.

Fraude schuldeiser of incassobureau

Vertrouwt u de werkwijze van de schuldeiser of het incassobureau niet? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk.