Thuisstuderen in coronatijd

Vanuit huis of (studenten)kamer studeren betekent dat je je soms zal moeten aanpassen. En het vraagt aandacht voor lichamelijke en mentale gezondheid.

Zorg voor lichamelijke gezondheid bij thuisstuderen

Praktische tips voor je lichamelijke gezondheid

Wat kun je doen om fysieke klachten van het thuis leren te voorkomen of verminderen?

  • Zorg als dit mogelijk is voor een werkplek waar je rustig kunt studeren. Met een stoel waar je goed op zit.
  • Beweeg voldoende gedurende de dag. Ga af en toe ook even naar buiten.
  • Krijg je lichamelijke klachten? Kijk dan of je stoel en werkplek op de goede hoogte staan. Mogelijk moet je je stoel of werkplek aanpassen.
  • Als je naar een beeldscherm kijkt voor je studie, plaats deze dan iets lager dan op ooghoogte.

Aandacht voor lichamelijke gezondheid

Een lange tijd zittend leren, kan voor lichamelijke klachten zorgen:

  • Op de korte termijn kun je bijvoorbeeld last krijgen van rugpijn, stijve nek, hoofdpijn of pijnlijke schouders.
  • Op de lange termijn kan het de kans op hart- en vaatziekten of depressieve klachten verhogen. 

Zorg dat je hier alert op bent en zoek hulp als je merkt dat je gezondheid achteruit gaat.

Aandacht voor thuisstuderen en mentale gezondheid

Praktische tips voor je mentale gezondheid

Wat kun je doen om je mentale gezondheid bij thuisstuderen te verbeteren?

  • Plan je studiedag en breng structuur in je dag.
  • Kader je studiedag in met een duidelijke start en afsluiting.
  • Blijf bij de stof en volg alle lessen.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding, leg je telefoon weg.
  • Beweeg voldoende, wandel buiten of doe oefeningen in huis.
  • Ontspan tussen de digitale lessen en het studeren door.
  • Zorg voor een studiemaatje om samen te studeren.
  • Zoek persoonlijke contacten, probeer nieuwe dingen zoals een hobby.
  • Blijf positief, zorg goed voor jezelf en wees niet te streng voor jezelf.
  • Neem regelmatig een korte pauze. Onderbreek het studeren via je beeldscherm regelmatig; afwisseling is nòg belangrijker bij meer dan 6 uur per dag beeldschermwerk. Neem vaak korte pauzes (20 seconden is al goed). Sta bijvoorbeeld op om wat te drinken te pakken, loop door je kamer, het balkon op of doe een paar oefeningen.

Extra tips voor je mentale gezondheid

Heb je door het thuis leren last van spanning of stress? Of zit je niet lekker in je vel? Ga dan hierover in gesprek met anderen. Bijvoorbeeld met een studiegenoot, decaan of je ouders. Mogelijk kun je ook praten met:

  • een studieadviseur;
  • een mentor;
  • een docent.

Aandacht voor mentale gezondheid

Studeer je al maanden voornamelijk vanuit huis of je kamer? Dan kan het zijn dat je last hebt van bijvoorbeeld:

  • Weinig tot geen informele momenten met klas genoten of studiegenoten.
  • Lange digitale lessen met weinig pauzes tussendoor.
  • Weinig lichaamsbeweging tijdens een studiedag.
  • Studeren en privé lopen vaker door elkaar.

Zorg dat je hier alert op bent en zoek hulp als je merkt dat je gezondheid achteruit gaat.

Studeertips van de onderwijsinstelling

Ook kun je je opleiding of onderwijsinstelling benaderen en vragen naar studietips of (online) activiteiten die ze organiseren. Kijk op Arboportaal voor meer informatie over gezond thuiswerken.