Persconferentie coronavirus 14 december 2021 in eenvoudige taal
Op dinsdag 14 december 2021 was er weer een persconferentie.
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Veel besmettingen
Er zijn de laatste weken veel besmettingen.
Ziekenhuizen hebben het daardoor druk.
Te veel operaties kunnen niet doorgaan.
Daarom blijven maatregelen nodig.
Deze regels gelden tot en met 14 januari 2022.
Basisscholen eerder dicht
Basisscholen gaan eerder dicht.
Scholen voor speciaal basisonderwijs ook.
Zij sluiten een week voor de kerstvakantie.
Kinderen van ouders met bijvoorbeeld een zorgberoep mogen wel naar school.
Voor die kinderen blijven scholen open.
Op maandag 10 januari 2022 mogen alle kinderen weer naar school.
BSO open tijdens kerstvakantie
De BSO is de week voor de kerstvakantie dicht.
Dat is van 20 december tot en met 24 december.
Tijdens de kerstvakantie is de BSO wel open.
Blijf zoveel mogelijk thuis
Gaat u bij anderen op bezoek? Of krijgt u bezoek?
Doe dan eerst een zelftest.
Oudere mensen moeten niet te veel andere mensen ontmoeten.
Wees extra voorzichtig als oudere mensen en kinderen bij elkaar zijn.
Het gaat dan om mensen van 70 jaar en ouder.
Werk thuis.
Kan dat niet? Houd op het werk 1,5 meter afstand.
Sluitingstijden
Bijna alles sluit om 5 uur 's middags.
Ook evenementen en amateursport (trainingen en wedstrijden).
Uitzonderingen:
- Noodzakelijke winkels zijn open tot 8 uur 's avonds.
Zoals de supermarkt en de drogist. - Voor advocaten, notarissen, dokters en fysiotherapeuten geldt: dezelfde openingstijden als altijd.
- Topsport (trainen en wedstrijden) mag na 5 uur 's middags.
Zonder publiek.
Betaalde zangers en acteurs mogen na 5 uur 's middags oefenen.
Zonder publiek.
1,5 meter afstand en mondkapje
Iedereen van 18 jaar of ouder moet 1,5 meter afstand houden.
Draag op deze plekken ook een mondkapje:
- Overal waar u een vaste zitplaats hebt.
Bijvoorbeeld in cafés, restaurants, bioscopen en theaters. - Alle overdekte plekken waar u doorheen loopt.
Bijvoorbeeld scholen of beurzen.
Onderwijs
Op scholen zijn looproutes.
Op de basisschool:
- Leerlingen zijn in de week voor de kerstvakantie vrij.
- Leerlingen van groep 6, 7 en 8 dragen een mondkapje op de gang.
- Leerlingen van groep 6, 7 en 8 doen vaak een zelftest.
- Leerlingen die verkouden zijn, blijven thuis.
En zij laten zich bij de GGD testen. - Leraren dragen een mondkapje op de gang.
- Leraren doen vaak een zelftest.
Op de middelbare school:
- Alle leerlingen en leraren dragen een mondkapje op de gang.
- Alle leerlingen en leraren doen vaak een zelftest.
Extra prik
Zo veel mogelijk 18-plussers krijgen een boosterprik in januari.
Er moeten 3 maanden tussen de laatste prik en de boosterprik zitten.
Zo veel mogelijk 60-plussers krijgen een boosterprik.
Het liefst nog dit jaar.
Regels die blijven
Veel regels blijven hetzelfde:
- Dringend advies: ontvang niet meer dan 4 bezoekers per dag.
- Neem uw coronatoegangsbewijs en id-bewijs mee naar cafés en restaurants.
U krijgt een vaste zitplaats. - Geen publiek bij sport.
- In grote zalen mogen niet meer dan 1250 mensen.
Niet vergeten
- Was vaak uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Geef niemand een hand.
- Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
- Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
Zeker als er mensen op bezoek zijn geweest.
Volgende stap
De maatregelen gelden tot en met 14 januari.
Op 14 januari kijkt het kabinet hoe het gaat.
En welke regels dan nodig zijn
Bellen met vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.