Kan ik mijn reisgegevens van een vlucht inzien, wijzigen of verwijderen?
Ja, dit kan. U doet hiervoor een verzoek bij de Douane, de Passagiersinformatie-eenheid (Pi-NL) en bij uw luchtvaartmaatschappij. Uw zogenoemde Advance Passenger Information (API) gegevens die de Marechaussee heeft, kunt u inzien, laten wijzigen of verwijderen bij het ministerie van Defensie.
Inzage en correctie passagiersgegevens
U heeft het recht uw eigen passagiersgegevens in te zien of te wijzigen. Ook kunt u uw gegevens laten verwijderen. Dit heet inzage- en correctierecht.
Wie kan een verzoek indienen?
U kunt een verzoek om uw gegevens in te zien of te wijzigen alleen indienen:
- voor uzelf; of
- namens iemand anders, maar alleen als:
- u advocaat bent en u een schriftelijke machtiging van uw cliënt meestuurt om namens uw client een verzoek in te dienen; of
- u de wettelijke vertegenwoordiger bent van een minderjarig kind of iemand die onder curatele is gesteld.
Verzoeken namens anderen zonder een geldige machtiging of bewijs van wettelijke vertegenwoordiging worden niet geaccepteerd.
Welke passagiersgegevens u kunt inzien, laten wijzigen of verwijderen
Het gaat hier om de zogenoemde PNR (Passenger Name Record) en API (Advance Passenger Information) gegevens. Lees wat PNR- en API-gegevens zijn en hoe organisaties deze gebruiken op deze website. En hoelang de passagiersgegevens bewaard blijven (bewaartermijnen).
Uw verzoek gaat niet over de (toekomstige)vluchtgegevens die bekend zijn bij de luchtvaartmaatschappij of de organisatie waar u heeft geboekt. De Douane, Pi-NL en de Koninklijke Marechaussee kunnen geen boekings- of vluchtgegevens aanpassen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of organisatie waar u uw boeking heeft gedaan.
Inzien, wijzigen of verwijderen passagiersgegevens (PNR)
U kunt een verzoek om uw PNR-passagiersgegevens in te zien, te laten wijzigen of verwijderen, doen bij de Douane, uw luchtvaartmaatschappij en de Passagiersinformatie-eenheid. Als u al uw passagiersgegevens (PNR) wilt laten verwijderen, stuur dan een verzoek naar al de organisaties.
-
Douane
U stuurt een e-mail naar:
douaneklachten@douane.nl
Typ in de onderwerpregel: Inzage/correctie trip. Vermeld in de mail uw naam en telefoonnummer. En of u uw passagiersgegevens wilt inzien, laten wijzigen of laten verwijderen. -
Luchtvaartmaatschappij die uw vlucht verzorgt
Vraag aan de luchtvaartmaatschappij hoe u uw passagiersgegevens opvraagt, wijzigt of verwijdert. -
Passagiersinformatie-eenheid
Stuur een e-mail naar: FG-Pi-NL@minjenv.nl. Zet in de onderwerpregel: 'Inzage/correctie PNR'. Vermeld in de mail uw naam en telefoonnummer. En of u uw passagiersgegevens wilt inzien en/of wilt laten wijzigen of verwijderen. Stuur ook een kopie van uw ID of paspoort mee. U hoeft daarbij uw BSN (Burgerservicenummer) en pasfoto niet zichtbaar te maken. Maak deze gegevens onleesbaar voordat u de kopie aanlevert. Zonder deze kopie wordt uw verzoek niet in behandeling genomen. U kunt veilig een kopie van uw ID-kaart of paspoort maken met de KopieID-app. U kunt hiermee gegevens wegstrepen die voor de ontvanger niet noodzakelijk zijn, en zo misbruik van uw persoonsgegevens voorkomen.
Inzien, wijzigen of verwijderen passagiersgegevens (API)
U doet een verzoek om uw API-passagiersgegevens in te zien, te laten wijzigen of verwijderen bij het ministerie van Defensie. Hiervoor vult u het digitale formulier Beroep op privacyrecht (onderaan de pagina Privacyrechten bij Defensie) in. U verstuurt dit formulier direct via Defensie.nl.
Klacht melden over schending van uw persoonsgegevens
Vermoedt u dat uw persoonsgegevens niet volgens de privacywet zijn verwerkt? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Bent u het niet eens met een besluit dat is genomen over uw verzoek? Dan kunt u in beroep gaan via een bestuursrechtelijke procedure.