Hoe kan ik als medewerker van de Rijksoverheid een klacht indienen over ongewenste omgangsvormen die ik binnen het Rijk heb ervaren?

Werkt u voor het Rijk of heeft u er gewerkt? En heeft u daar te maken gehad met ongewenst gedrag, zoals pesten of intimideren? Dan kunt u via een meldpunt een klacht indienen bij de Klachtencommissie ongewenste omgangsvormen.

Melden van ongewenst gedrag

U kunt als medewerker bij het Rijk of als voormalig rijksmedewerker een klacht indienen over ongewenste omgangsvormen. Uw klacht gaat over ongewenst gedrag:

  • dat u zelf ervaart of heeft ervaren;
  • in het afgelopen jaar;
  • toen u bij het Rijk werkte;
  • van iemand bij het Rijk in diezelfde periode.

Het meldpunt is er voor medewerkers en ex-medewerkers van het Rijk:

  • medewerkers met een arbeidsovereenkomst
  • zelfstandigen
  • stagiairs
  • uitzendkrachten
  • gedetacheerden
  • inhuurkrachten

Werkt of werkte u voor het ministerie van Defensie of Buitenlandse Zaken? Dan moet u over ongewenst gedrag een klacht indienen bij de integriteitscoördinator van dat ministerie.

Werkt of werkte u voor de rechtspraak, het Openbaar Ministerie, de politie, een zelfstandig bestuursorgaan, een adviescollege of een van de Hoge Colleges van Staat? Dan kunt u terecht bij die organisatie zelf.

Werkt u niet voor de Rijksoverheid en heeft u een klacht over een medewerker van de Rijksoverheid? Dan kunt u een klacht over een medewerker van de Rijksoverheid indienen bij het ministerie of de overheidsorganisatie waar die persoon werkt.

Soort klachten over ongewenst gedrag van medewerkers

U kunt een klacht indienen over ongewenste omgangsvormen. Voorbeelden van ongewenste omgangsvormen zijn:

Procedure na indienen van een klacht

Hoelang de klachtenprocedure duurt, verschilt per klacht. Er zijn vaste stappen in het proces:

Privacy en persoonsgegevens in klachtenprocedure

Klagen kan niet anoniem. De klachtencommissie kan dan geen goed onderzoek doen. Degene over wie u klaagt, krijgt uw klacht pas te horen als de klachtencommissie die in behandeling neemt. Hetzelfde geldt voor diens hoogste leidinggevende. Uw eigen leidinggevende krijgt niets van de commissie of het secretariaat te horen.

Iedereen in de klachtenprocedure moet vertrouwelijk met de gegevens omgaan. Dat geldt voor u en voor de persoon over wie de klacht gaat. En ook voor getuigen, begeleiders, gemachtigden, advocaten en vertrouwenspersonen die eventueel betrokken zijn.

Informatie beveiligd

De klachtencommissie verwerkt alleen persoonsgegevens die nodig zijn om de klacht te behandelen. De commissie zorgt dat de informatie (online) beveiligd is. Dat is om te voorkomen dat de informatie wordt gelekt of misbruikt. 

Archivering van klachten

Als de klacht is afgehandeld, draagt de klachtencommissie het adviesrapport en de stukken over aan het (vertrouwelijke) archief van de organisatie van de persoon over wie de klacht gaat.

Na 2 jaar vernietigt de klachtencommissie het dossier. De commissie bewaart alleen nog een geanonimiseerd advies.

Het ministerie vernietigt het rapport 7 jaar nadat het naar de hoogste leidinggevende is gestuurd.

Vragen stellen over indienen klacht

Via het contactformulier of telefonisch via 070 376 54 06 kunt u ook uw vragen stellen over het indienen van uw klacht bij de rijksbrede Klachtencommissie ongewenste omgangsvormen.