Van basisschool naar middelbare school: gelijke kansen bij het schooladvies

In groep 8 krijgen kinderen een schooladvies om een middelbare school te kiezen die goed bij hen past. De doorstroomtoets wordt gebruikt om te kijken of er geen taal- en rekenvaardigheden over het hoofd zijn gezien bij het schooladvies. Het is belangrijk dat alle leerlingen een eerlijke kans krijgen om op een school terecht te komen die goed bij hen aansluit. En dat de overstap naar de middelbare school zo goed mogelijk verloopt.

Belang van de doorstroomtoets voor kansengelijkheid

De doorstroomtoets meet de vaardigheid van leerlingen op het gebied van taal en rekenen. Met het resultaat van de toets wordt bekeken of een leerling misschien meer kan dan werd verwacht in het voorlopig schooladvies. Is het toetsadvies hoger dan het voorlopig schooladvies? Dan stelt de school het voorlopig schooladvies bij. Tenzij dat niet in het belang van de leerling is. Vindt de school een bijstelling niet in het belang van de leerling? Dan moet de school dat uitleggen.

De afgelopen jaren kreeg ongeveer 1 op de 4 leerlingen dankzij de doorstroomtoets een bijgesteld schooladvies. Deze leerlingen kunnen dankzij de doorstroomtoets starten op een plek op de middelbare school die beter past bij hun vaardigheden. 4 van de 5 leerlingen met een bijgesteld advies maakt deze kans ook waar. In de derde klas van de middelbare school zitten zij nog steeds op het onderwijstype dat ze door de bijstelling kregen.

Doorstroomtoets helpt bij schooladvies

De doorstroomtoets in groep 8 legt de nadruk op de overstap naar de middelbare school. De doorstroomtoets is een laatste check om te kijken of er geen taal- en rekenvaardigheden over het hoofd zijn gezien bij het schooladvies. Op de middelbare school ontwikkelen leerlingen zich nog verder. Daar kunnen leerlingen ook nog wisselen om zo de best passende plek te vinden.

In de centrale aanmeldweek melden alle leerlingen zich aan bij de middelbare school. Dus ook leerlingen met een bijgesteld schooladvies. Daarmee wil de overheid dat leerlingen een gelijke kans maken op de best passende plek voor het vervolgonderwijs.

Belang van de doorstroomtoets voor zicht op landelijke resultaten

Door de doorstroomtoets houdt de overheid ook zicht op de landelijke resultaten van het onderwijs. Zo wordt duidelijk hoe het ervoor staat met de taal- en rekenvaardigheden van de kinderen in Nederland. En of er op sommige scholen nog extra ondersteuning nodig is. De resultaten van de doorstroomtoets worden vergeleken met de referentieniveaus taal en rekenen.