Sport en gezondheid

Mensen die voldoende sporten en bewegen hebben minder kans op gezondheidsklachten. Daarom stimuleert de Rijksoverheid mensen om meer te sporten en bewegen.

Meer bewegen en minder zitten voor goede gezondheid

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen geeft aan hoeveel iemand moet bewegen voor een goede gezondheid. Zo gelden voor volwassenen deze richtlijnen:

  • Minstens 150 minuten per week matig intensieve inspanning. Bijvoorbeeld door te zwemmen, wandelen of fietsen.
  • Minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen doen. Ouderen zouden dit kunnen combineren met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Meer bewegen gaat overgewicht tegen

De Rijksoverheid heeft in het Nationaal Preventieakkoord maatregelen tegen overgewicht, roken en problematisch alcoholgebruik opgenomen. Mensen die genoeg bewegen, maken minder kans op overgewicht.

Blessures voorkomen

Hoe veiliger mensen sporten, hoe kleiner de kans op sportblessures. Dit vermindert medische kosten. En sporters melden zich dan minder vaak ziek. Daarom stimuleert de Rijksoverheid organisaties om voorlichting te geven. Bijvoorbeeld via websites als Sportzorg.nl.

Het onderzoeksinstituut ZonMw voert het programma sportblessurepreventie 2015-2020 uit. Dit doet het instituut in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Sportgeneeskunde

Sinds 2016 is de sportarts ook formeel erkend als medisch specialist.