Voorschoolse educatie
Kinderen vanaf 2,5 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand door omgevingskenmerken kunnen voorschoolse educatie volgen. Peuters zijn dan spelenderwijs bezig met taal, voorbereidend rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Door voorschoolse educatie op de kinderopvang kunnen deze kinderen een betere start maken op de basisschool.
Onderwijsachterstand bij peuters tegengaan
Voorschoolse educatie is voor peuters (2,5 tot 4 jaar) met een risico op een onderwijsachterstand. De thuisomgeving kan een negatieve invloed hebben op de manier waarop een kind school doorloopt. Deze kinderen worden bijvoorbeeld thuis niet voorgelezen, omdat de ouders dat te moeilijk vinden.
Spelenderwijs leren op de kinderopvang
De kinderopvang biedt voorschoolse educatie aan. Pedagogisch medewerkers volgen met de peuters een programma dat de ontwikkeling op het gebied van taal, voorbereidend rekenen, motoriek en op sociaal-emotioneel vlak spelenderwijs aanmoedigt.
Effectiviteit van voorschoolse educatie
Uit onderzoek over voorschoolse educatie blijkt dat voorschoolse educatie werkt om achterstanden te verminderen. De achterstanden worden niet helemaal ingelopen. Kinderen krijgen door de ondersteuning wel een grotere woordenschat. Ook kunnen ze zich beter concentreren. En sommige jongens krijgen meer controle over hun emoties.
Eisen aan een kinderopvang met voorschoolse educatie
Kinderopvanglocaties moeten werken met speciale programma’s voor voorschoolse educatie. Zulke programma’s moedigen de ontwikkeling van kinderen op een samenhangende manier aan.
Bijvoorbeeld door:
- woorden te leren;
- te werken aan voorbereidend rekenen;
- te bewegen;
- samen te leren spelen.
De pedagogisch medewerkers bij de kinderopvang moeten zelf gesprekken kunnen voeren, spreken over een onderwerp en lezen op 3F niveau. Ook moet elke kinderopvang een pedagogisch plan hebben waarin bijzondere aandacht is voor voorschoolse educatie.
De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) en de Inspectie van het Onderwijs controleren de kwaliteit van de voorschoolse educatie.
Rol van gemeenten bij voorschoolse educatie
Gemeenten bepalen welke kinderen in aanmerking komen. De Rijksoverheid heeft daar kaders voor opgesteld. Hoe een gemeente de doelgroep bepaalt kan bij elke gemeente anders zijn.
Meestal loopt het via het consultatiebureau. Het consultatiebureau geeft een kind dan een vve-indicatie. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor goede locaties voor voorschoolse educatie. Van de Rijksoverheid krijgen gemeenten geld om kinderen met een risico op een onderwijsachterstand te ondersteunen.
Documenten
-
Tussentijdse rapportage Effectstudie Voorschoolse Educatie
In dit tussentijdse rapport worden de eerste bevindingen van het EVENING project gepresenteerd. EVENING staat voor Effectstudie ...
-
Toegang tot voorschoolse educatie voor peuters in de asielopvang
Onderzoek bij gemeenten, locaties van het Centraal orgaan opvang asielzoekers (COA) en jeugdgezondheidszorg over de toegang tot ...
-
Handreiking voorschoolse educatie voor peuters in de asielopvang
Handreiking voor gemeenten, het Centraal orgaan opvang asielzoekers (COA), de jeugdgezondheidszorg en kinderopvang over de ...
-
Kamerbrief over investeren in onderwijskansen
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) informeert de Tweede Kamer over extra geld voor de bestrijding van ...
-
Krijgt mijn peuter of kleuter voorschoolse of vroegschoolse educatie (vve)?
Heeft uw peuter of kleuter moeite met taal? Dan krijgt uw kind mogelijk voorschoolse educatie op de kinderopvang. De gemeente ...