‘Als ik denk aan die mensen bij de incheckbalie, krijg ik weer kippenvel’

Ministeries

Ambassademedewerkers hebben tijdens de coronacrisis hard gewerkt om tientallen medewerkers van Boskalis te repatriëren. Ook voor de maritieme dienstverlener vraagt de pandemie een krachtsinspanning om de veiligheid van medewerkers en de continuïteit te waarborgen. Bart Beltman, Hoofd Economische Afdeling in Oman en Tako de Veth, lid van het Travel Emergency Team van Boskalis, over een succesvolle samenwerking.

Consulaire hulp, ongeacht nationaliteit

Bart: ‘Vanuit de ambassade hadden wij al enkele jaren goed contact met Boskalis aangezien zij actief zijn in Oman. Dit jaar zouden zij een groot project in Duqm afronden; hetgeen ook is gelukt.. In februari werden de contacten intensiever vanwege het coronavirus. Om Boskalis consulaire hulp te kunnen bieden, hadden wij tijdig een actueel overzicht nodig van het aantal medewerkers, hun nationaliteiten en waar zij zich bevonden. In eerste instantie was Boskalis volgens mij verrast dat wij dit allemaal wilden weten. Maar vanaf het moment dat wij aangaven er voor Boskalis als Nederlands bedrijf te zijn, ongeacht de nationaliteiten van medewerkers, verliep de samenwerking gesmeerd.’

Tako: ‘Het klikte tussen Boskalis en de ambassademedewerkers. Bart had intensief contact met mijn collega Louw Dekker in Oman. Terwijl ikzelf dag en nacht kon rekenen op de toenmalige ambassadeur in Saudi-Arabië, Joost Reintjes, en zijn team in Riyad. In totaal heeft Boskalis 279 medewerkers uit deze twee landen gerepatrieerd. In beide landen hebben de ambassademedewerkers actief meegezocht naar beschikbare vluchten, vrijgeleiden geschreven om het vliegveld te bereiken én assistentie verleend bij het inchecken. Een nauwe samenwerking waarbij iedereen zijn eigen rol en verantwoordelijkheid pakte.’

Vergroot afbeelding
Tako de Veth (rechts) en voormalig ambassadeur in Saudi-Arabië Joost Reintjes (midden) tijdens een werkbezoek aan een project van Boskalis

Gezondheid medewerkers en continuïteit projecten

Tako: ‘Tijdens de coronacrisis staan voor Boskalis twee dingen voorop; de gezondheid van medewerkers en de continuïteit van projecten. Behalve dat wij ervoor zorgen dat medewerkers naar huis kunnen, moeten onze projecten ook opnieuw worden bemand met gezonde medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een baggerschip dat ergens voor de kust ligt. Ons schrikbeeld is dat ergens aan boord iemand corona blijkt te hebben en een volledige bemanning in quarantaine moet. Een menselijk en financieel drama. Om dit te voorkomen, reizen onze medewerkers via Amsterdam waar zij getest worden. Alleen bij een negatieve testuitslag mag een medewerker doorreizen. Wij hebben tot nu toe sinds maart 3.200 mensen getest.’

Bart: ‘Ik ben onder de indruk van de manier waarop Boskalis met haar medewerkers omgaat. Zo heb ik begrepen dat zij gerepatrieerde medewerkers tot aan de voordeur van hun huis volgen door via WhatsApp contact met ze te houden. Wat ik me goed herinner, is dat Louw Dekker, de projectleider van Boskalis in Oman, besloot niet aan boord te gaan van zijn vlucht naar Nederland omdat de aansluitende vlucht naar Manilla van een aantal Filipijnse medewerkers werd geannuleerd. Louw is vervolgens samen met hen teruggereden naar de locatie van Boskalis, een tocht van tien uur. Hij keerde uiteindelijk pas terug naar Nederland toen ook de Filipijnen terug naar huis konden.’

Vergroot afbeelding
Laetitia van Asch, ambassadeur in Oman, zwaait op het vliegveld van Muscat Boskalis-medewerkers uit

Verrassing: koffie bij de hotelkamer

Tako: ‘De wereld, dus ook Boskalis, is nog niet verlost van corona. De crisis duurt voort. Als bedrijf moeten we flexibel zijn en ons aanpassen aan de bekende en onbekende gevolgen van de pandemie. Een van de gevolgen is dat medewerkers in steeds meer landen verplicht 14 dagen in een hotel in quarantaine moeten. Om deze groep bij te staan, hebben wij een quarantaine support team opgericht. Dit tienkoppig team, waar ook een psycholoog deel van uitmaakt, biedt van begin tot eind hulp aan medewerkers zodat zij psychisch gezond blijven en hun dag- en nachtritme vasthouden. Het team regelt soms ook een verrassing. Zo laten ze een lokale koffieshop bij het quarantainehotel in Singapore soms spontaan koffie bezorgen bij de hotelkamers.

Vergroot afbeelding
Bart Beltman (oranje hesje) en Louw Dekker (witte blouse) assisteren Filipijnse Boskalis-medewerkers tijdens het inchecken

Oman: 63 medewerkers gerepatrieerd

Tako: ‘De praktische ondersteuning en oprechte betrokkenheid van Bart en al zijn collega’s wordt door iedereen bij Boskalis gewaardeerd. Eén moment staat me tijdens deze intensieve periode nog altijd bij. Ik belde Bart rond middernacht uit bed omdat twee van onze medewerkers, iemand uit Venezuela en de ander uit de Filipijnen, bij de incheckbalie geweigerd werden. De vliegtuigmaatschappij kon niet geloven dat zij van Muscat via Londen naar Bahrein zouden vliegen. Om dan vervolgens vanuit Bahrein naar respectievelijk Venezuela en de Filipijnen af te reizen. Een onmogelijke route natuurlijk, maar niet ongewoon in deze tijd van gesloten luchtruimen en geannuleerde vluchten. Bart aarzelde geen moment en ging naar het vliegveld. Zonder hem waren deze twee medewerkers nooit aan boord gekomen.’

Bart: ‘Tussen half maart en half juli heeft de ambassade in Oman Boskalis ondersteund om 63 medewerkers te repatriëren. Als ik denk aan die mensen bij de incheckbalie, krijg ik weer kippenvel. Hun dankbaarheid was zo hartverwarmend. En hun blijdschap om weer naar huis te gaan, zo groot. Dit zijn tijden waarin je echt iets voor mensen kunt betekenen. En daar doe ik dit werk voor.’