'Jongeren weten weinig van Prinsjesdag'

Medewerkers aan het woord

'Overheidsboekhouding is een ver-van-mijn-bed-show.’ Dat zegt Jorrit Blaas (29) over zijn ervaringen met Prinsjesdag als hij lesgeeft. 

‘Prinsjesdag, dat is toch iets met een koffertje?’ Over de derde dinsdag in september weten de meeste jongeren niet zo veel. Het staat volgens Jorrit (beleidsmedewerker OCW en leraar economie) niet op hun netvlies. ‘Ze weten dat het elk jaar plaatsvindt, de Troonrede, de hoedjes en de Gouden Koets, maar dat is het. Er zijn er maar een paar die weten dat het draait om de overheidsfinanciën.’ 

Vergroot afbeelding ""
Beeld: Martijn Beekman
Jorrit Blaas, beleidsmedewerker OCW en leraar economie.

Ver-van-mijn-bed show

Op het Hyperion Lyceum is Jorrit in zijn element. De bovenbouw is zijn favoriet, want daar is ruimte voor verdieping. ‘Ze stellen vragen over onderwerpen die op dat moment in het nieuws zijn zoals Griekenland, de Panama Papers of het handelsakkoord met de VS. Maar overheidsfinanciën spreekt minder tot de verbeelding.’ Dat is volgens Jorrit ook een behoorlijk volwassen onderwerp. ‘De meesten krijgen alleen wat zakgeld. Dan is een overheidsboekhouding een ver-van-mijn-bedshow.’

Plaatjes

Toch krijgt de leraar-ambtenaar zijn leerlingen enthousiast voor Prinsjesdag door de opdrachten interactief te maken. Bijvoorbeeld die keer dat ze hun eigen economische troonrede moesten schrijven. Infographics, plaatjes en filmpjes helpen ook goed om de klas bij de les te houden. Zo legt de Miljoenennotaposter heel duidelijk de drie-eenheid overheidsfinanciën, begrotingstekort en staatsschuld uit. ‘Mijn leerlingen begrijpen dan beter hoe Griekenland in een negatieve spiraal terecht heeft kunnen gekomen. Een plaatje zegt soms gewoon meer dan een ellenlang betoog of een dik lesboek.’

Gastdocent

Jorrit denkt dat het leerlingen zou helpen als medewerkers van Financiën vaker in de klas zouden komen vertellen over hun werk en Prinsjesdag. ‘De meeste leerlingen krijgen in hun schoolperiode te maken met één of twee economieleraren. Een gastdocent biedt eens een ander referentiekader. Misschien kunnen we zo een abstract onderwerp tastbaarder te maken.’ Met dank aan de redactie van Financiën. Tekst: Anouk Bakker, foto’s: Martijn Beekman