Wie helpt mij als ik een klacht heb over mijn aankoop?

Als u een klacht heeft over uw aankoop, dan moet u eerst contact opnemen met de verkoper. Komt u er samen niet uit? In Nederland kunt u dan naar de Kantonrechter of een geschillencommissie stappen.

Komt de verkoper uit een ander land uit de Europese Unie? Dan kunt u naar  het Europees Consumentencentrum (ECC) gaan. 

Oplossing zoeken met bedrijf

Bent u niet tevreden over de aankoop van bijvoorbeeld uw televisie of de schilderwerkzaamheden bij u thuis? Dan kunt u een klacht indienen. U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet tevreden bent. U geeft dan ook meteen aan wat volgens u een goede oplossing is voor het probleem.

Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om uw klacht in te dienen.

Geschillencommissies voor consumenten

Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt en doet indien nodig een uitspraak. Er zijn verschillende soorten geschillencommissies. In verschillende situaties heb je een andere geschillencommissie nodig:

Klacht indienen tegen (online) verkoper

U kunt uw klacht indienen tegen uw (online) verkoper bij De Geschillencommissie. Check wel of uw verkoper hierbij is aangesloten.

Klacht indienen tegen energiebedrijven

 U kunt een klacht indienen tegen energiebedrijven bij De Geschillencommissie. Check of uw energiebedrijf is aangesloten bij De Geschillencommissie.

Klacht indienen tegen uw bank of verzekeraar

U kunt een klacht indienen tegen uw bank of verzekeraar bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Check of uw bank of verzekeraar is aangesloten bij het Kifid.

Klacht indienen tegen uw zorgverzekeraar

U kunt een klacht indienen tegen uw zorgverzekeraar bij  de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Check of uw zorgverzekeraar is aangesloten bij de SKGZ.