Toerisme spreiden

Steeds meer buitenlandse toeristen bezoeken Nederland. Dat levert werk en inkomsten op, maar kan lokaal ook overlast veroorzaken. De Rijksoverheid wil het toerisme daarom meer spreiden over het land, en meer zakelijke toeristen trekken.

Steeds meer toeristen in Nederland

Nederland had in 2017 een nieuw record buitenlandse bezoekers: er kwamen 17,6 miljoen toeristen en zakenmensen. In 2030 kan dit zelfs oplopen naar 24,6 miljoen. De VN verwacht dat het aantal reizigers dat jaar wereldwijd 1,8 miljard bedraagt.

Toerisme levert banen en inkomsten op

Buitenlandse toeristen gaven in 2017 in totaal ruim € 20 miljard uit. In totaal besteedden vakantiegangers en dagjesmensen in 2016 € 75,7 miljard. De toeristische sector is goed voor 641.000 banen en is daarmee een belangrijke werkgever.

Overlast en drukte door toerisme

Bij topattracties veroorzaakt toerisme inmiddels ook overlast. Vooral in Amsterdam is het daardoor ook op straat en in parken vaak druk en staan lange wachtrijen bij toeristische bezienswaardigheden. Amsterdammers voelen zich daardoor soms vreemden in hun eigen stad. Ook de verhuur van veel particuliere woningen kan bijdragen aan dit gevoel.

Toeristen meer verspreiden

De overheid wil toeristen verleiden om buiten het hoogseizoen te reizen en andere regio’s te bezoeken. Dat moet overlast voorkomen. En ook moeten zo andere delen van Nederland profiteren van het toenemend aantal bezoekers. NBTC Holland Marketing voert namens de rijksoverheid dit beleid voor toerisme uit met het zogenoemde HollandCity-concept genoemd.

Concrete acties uit het Hollandcity-concept zijn:

  • Nederland promoten aan de hand van culturele en regionale thema’s. In 2018 wordt in binnen- en buitenland extra aandacht besteedt aan Leeuwarden. Deze stad is verkozen tot Culturele Europese hoofstad 2018. Het jaar 2019 zal in het teken staan van ‘Rembrandt and the Dutch Golden age’.
  • Met fictieve verhaallijnen bezoekers verleiden om meerdere plekken in ons land te bezoeken. In 2018 is er een verhaallijn rondom het thema bloemen gestart. Het bloemenpark Keukenhof, de verschillende bloembollenvelden en de internationale bloemenhandel in Nederland staan hierin centraal.
  • Buitenlandse toeristen worden gewezen op korte afstanden tussen de bezienswaardigheden in ons land. Hierdoor bezoeken toeristen niet alleen Amsterdam, maar ook andere plekken in ons land.