Wat heb ik nodig om te stemmen?
U heeft uw stempas en een identiteitsbewijs nodig om te stemmen. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
U ontvangt uw stempas thuis
U krijgt uw persoonlijke stempas via de post in huis. Deze stempas ontvangt u uiterlijk woensdag 8 november 2023.
Met uw stempas kunt u stemmen in uw gemeente. Bekijk de stembureaus bij u in de buurt op de website van uw gemeente. Of kijk op waarismijnstemlokaal.nl.
Uw stempas is voor het stembureau het bewijs dat u nog niet bij een ander stembureau heeft gestemd.
Geen stempas ontvangen of stempas kwijt
Heeft u op 8 november nog steeds geen stempas ontvangen? Of bent u deze kwijt? Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij uw gemeente.
Stemmen in een andere gemeente met een kiezerspas
Als u wilt stemmen in een andere gemeente, dan kan dit niet met uw stempas. U moet dan een kiezerspas aanvragen. Met de kiezerspas kunt u stemmen in iedere gemeente in Nederland.
Kiezerspas aanvragen met een formulier
Een kiezerspas vraagt u aan met een formulier. Dat aanvraagformulier haalt u gratis af bij de balie van uw gemeente. U kunt het formulier ook downloaden via de gemeentewebsite. Het ingevulde formulier moet uiterlijk vrijdag 17 november bij uw gemeente binnen zijn.
Kiezerspas aanvragen aan de balie
U kunt een kiezerspas ook aan de balie van uw gemeente aanvragen. U heeft hierbij uw identiteitsbewijs nodig, of een kopie daarvan. Aan de balie een kiezerspas aanvragen kan tot dinsdag 21 november om 12.00 uur.
Stemmen na verhuizing naar een andere gemeente
U krijgt uw stempas via de post op het adres waar u op 9 oktober 2023 staat ingeschreven.
Het adres waarop u op die dag officieel staat ingeschreven, bepaalt in welke gemeente u kunt stemmen.
Verhuist u in verkiezingstijd naar een andere gemeente? Dan kunt u met uw stempas in uw oude gemeente stemmen. Wilt u in uw nieuwe gemeente stemmen? Vraag dan op tijd een kiezerspas aan.
Identiteitsbewijzen waarmee u kunt stemmen
Om te mogen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. U moet een van deze Nederlandse identiteitsbewijzen meenemen:
- paspoort;
- identiteitskaart;
- rijbewijs;
- vreemdelingendocument.
U kunt ook een van de volgende documenten laten zien:
- een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit een EU-lidstaat of EER-land;
- een paspoort of identiteitskaart uit Zwitserland.
Meer informatie over hoe u zich kunt identificeren (bewijzen wie u bent) bij de Tweede Kamerverkiezing leest u op de website van de Kiesraad.
Stemmen met een verlopen paspoort of ID-bewijs
Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Bij ‘geldig tot’ moet 23 november 2018 staan of een datum daarna.
Heeft u geen identiteitsbewijs of is dit meer dan 5 jaar verlopen? En kunt u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs aanvragen? Dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen. Vraag hiervoor een formulier voor een schriftelijke volmacht aan bij uw gemeente. U en de persoon die voor u gaat stemmen, vullen het formulier in. Het formulier moet uiterlijk vrijdag 17 november bij uw gemeente binnen zijn.
Identiteitsbewijs gestolen of kwijt
Is uw identiteitsbewijs gestolen of bent u het kwijt? Met een verklaring van vermissing, afgegeven door de gemeente, kunt u toch stemmen. Neem dan ook een pasje met uw foto mee. Bijvoorbeeld een gepersonaliseerde OV-chipkaart.
Meer vragen en antwoorden over de verkiezingen
-
Wat kan ik doen als ik mijn stempas kwijt ben of niet ontvangen heb?
Heeft u geen stempas ontvangen? Of bent u uw stempas kwijt? Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij uw gemeente. ...
-
Waar kan ik stemmen op 22 november 2023?
Om te stemmen gaat u naar een stembureau in de gemeente waar u woont. U kunt ook in een andere gemeente stemmen. Dan moet u een ...
-
Hoe werkt stemmen bij de verkiezingen?
Neem uw stempas en een geldig identiteitsbewijs mee naar het stembureau. In een stemhokje maakt u het rondje rood bij de naam van ...
-
Wanneer is de Tweede Kamerverkiezing?
Op woensdag 22 november 2023 is de verkiezing voor de Tweede Kamer.