Iedereen moet meeprofiteren van economische groei Vietnam

Ministeries

De Vietnamese economie groeit hard. De ambassade in Hanoi brengt de kansen voor Nederlandse ondernemers in kaart. En wil tegelijk zorgen dat de nieuwe welvaart eerlijk wordt verdeeld en niet ten koste gaat van het milieu. ‘Fatsoenlijk zakendoen is voor ons het nieuwe normaal’, vertelt ambassadeur Elsbeth Akkerman.

Vergroot afbeelding
Ambassadeur Akkerman bezoekt in Vietnam een aspergekwekerij.

‘De snelle economische groei gaat samen met uitdagingen. De stijgende zeespiegel, bodemdaling, de luchtkwaliteit in steden, genoeg en gezond voedsel en een eerlijke verdeling van de toegenomen welvaart. Nederland helpt een oplossing te vinden voor die uitdagingen, door Nederlandse en Vietnamese ondernemers met oog voor mens en milieu te ondersteunen.’

Vrouwenprogramma

‘Dat zie je bijvoorbeeld terug in het door Nederland ontwikkelde vrouwenrechtenprogramma FLOW (Engelstalig). In Vietnam zijn de meeste vrouwen fulltime boerin én ook nog verantwoordelijk voor het hele huishouden. Ze missen anders dan mannen vaak de invloed, kennis en het geld om te investeren in hun bedrijf. Daardoor profiteren zij niet automatisch mee van de economische groei.’

Groen goud

‘In het programma brengen we lokale ontwikkelingsorganisaties en landbouwbedrijven samen. Samen hebben zij de kennis over lokale cultuur en investeringen die de boerinnen nodig hebben. Neem bijvoorbeeld een landbouwproject in Ninh Thuan. In dit gebied wonen minderheden: de Cham. De grond is er extreem droog. Rijst is daardoor moeilijk te verbouwen. Gelukkig bleek de grond geschikt voor een product dat wel 20 keer zoveel geld oplevert: asperges!’ ‘Zaden van het Nederlandse ‘witte goud’ zijn aangepast aan de lokale omstandigheden. De asperge staat hier nu bekend als het ‘groene goud’ – vanwege de vele positieve effecten die we met dit project hebben bereikt.’

Vergroot afbeelding
Bezoek aan een Vietnamese textielfabriek.

Driedubbele oogst

‘De oogst is groot. De vrouwen die de kwekerij beheren kunnen door de grote aspergeopbrengst niet alleen hun families te eten geven, ze nemen ook een positie als marktleider in. Ook achter de voordeur is veel veranderd. Mannen helpen nu mee in het huishouden. Voedsel, een vast inkomen en rust in hun gezinnen geven de Cham-gemeenschap een beter toekomstperspectief. En Nederlandse leveranciers van uitgangsmateriaal hebben voet aan de grond.’ 

Duurzaamheid eisen

‘Dat is hoe we bekend willen staan als Nederland. Een eerlijke zakenpartner, die ook nog eens bij kan dragen aan de uitdagingen waar Vietnam mee kampt. Dat staat centraal in alles wat we als ambassade doen op economisch gebied. Iedereen kent wel het voorbeeld van de textielindustrie. Het kan echt niet meer dat een goedkoop T-shirt ten koste gaat van de gezondheid van de makers of hun leefomgeving. Daarom eisen we van alle ondernemers die wij als ambassade ondersteunen dat ze oog hebben voor mens en milieu.’

Concurrentie

‘We zijn niet het enige land dat kansen ziet in Vietnam. Onze ondernemers hebben concurrentie uit zowel Europese als Aziatische landen. We moeten dus hard werken om te zorgen dat Nederlandse ondernemers voet tussen de Vietnamese deur krijgen. We organiseren bijvoorbeeld handelsmissies waarin ze hun producten en ideeën kunnen presenteren.’

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie van Buitenlandse Zaken / Kick Smeets
Elsbeth Akkerman.

Duurzame modeshow

‘In april was de grootste handelsmissie ooit naar Vietnam, met meer dan 100 deelnemers. Daar organiseerden we bijvoorbeeld een duurzame modeshow op straat, met modellen uit alle lagen van de bevolking. Alle Vietnamezen konden zo zien waar Nederland voor staat: duurzaamheid en inclusiviteit. En zo’n handelsmissie is nog maar het begin. We hebben daar veel contacten gelegd tussen ondernemers, overheden en organisaties die nu een staartje krijgen. We zien veel kansen voor Nederlandse ondernemers én voor de ontwikkeling van Vietnam naar een duurzame economie, waar iedereen beter van wordt.’