Aanpak aanslagen met explosieven
Het aantal aanslagen met explosieven op woningen, bedrijven, auto’s en andere voertuigen groeit snel. Het kabinet neemt samen met partners maatregelen om het aantal aanslagen te verminderen.
Sterke stijging aantal aanslagen
In 2024 waren er 1.543 aanslagen met explosieven of pogingen daartoe. Dat waren er in 2023 nog 901. Dat is een stijging van 71%.
Wat opvalt bij aanslagen met explosieven
Deze punten blijken uit cijfers van de politie in het fenomeenbeeld geweld 2024. De gegevens over de verdachten komen uit de Quickscan aanslagen met explosieven op woningen en bedrijven.
Maatregelen tegen aanslagen met explosieven
De Rijksoverheid neemt maatregelen om het aantal aanslagen te verminderen. Dit doet de Rijksoverheid samen met:
- gemeenten;
- de politie;
- het Openbaar Ministerie;
- woningcorporaties;
- verzekeraars;
- reclasseringsorganisaties;
- het bedrijfsleven.
Samen vormen zij het Offensief tegen explosies.
Beleid tegen criminaliteit dat ook aanslagen met explosieven aanpakt
Daarnaast neemt de overheid ook algemene maatregelen om criminaliteit tegen te gaan. Deze maatregelen helpen indirect ook om aanslagen met explosieven tegen te gaan.
Onderzoek naar aanslagen met explosieven
Er komt meer onderzoek naar aanslagen met explosieven. Bijvoorbeeld naar wat de redenen zijn waarom iemand een aanslag pleegt. Of hoe het online ronselen van jongeren gebeurt. En hoe andere landen aanslagen met explosieven proberen te voorkomen.
Europese samenwerking tegen zwaar vuurwerk
Het kabinet voert gesprekken met andere EU-landen over strengere en gelijke maatregelen tegen zwaar vuurwerk. Bijvoorbeeld door verkopers te verplichten om te controleren of kopers over de vereiste gespecialiseerde kennis beschikken. Een ander voorbeeld is een verbod op de productie van specifiek professioneel (explosief) vuurwerk zoals flash bangers. Naar dit vuurwerk is weinig vraag in de professionele vuurwerk industrie. Maar het wordt wel veel ingezet in het criminele circuit bij aanslagen met explosieven.
Video: verborgen gevaar van opslag en transport van illegale explosieven
Bekijk de risico’s en de impact van een explosie:
Door Europa rijden honderden voertuigen, over onze wegen, door tunnels, onze woonwijken.
Zelfs vlak langs onze scholen.
Volgeladen met explosief materiaal.
Het is niet gewoon vuurwerk.
Het zijn potentiële rampen op wielen.
Het illegale internationale transport van
vuurwerk is schrikbarend eenvoudig.
en blijft vaak onopgemerkt door de autoriteiten.
Elke dag verplaatsen deze verborgen
rampen zich vrij door onze landen.
Daarom is gezamenlijke actie
Het is essentieel om onze landen veilig te houden.
Cobra’s, of soortgelijke “flashbangers”
worden voor een groot deel...
...geproduceerd in Oost- en Zuid-Europa.
Ze zijn uitsluitend voor professioneel gebruik.
Het zijn explosieven die per stuk de vernietigende kracht hebben van een handgranaat, of meer.
Criminele netwerken bestellen de cobra’s
en ander zwaar knalvuurwerk...
...voor de internationale illegale handel.
Vaak opereren ze vanuit op het oog legale vuurwerkbedrijven...
...om naast legale handel ook
illegale handel te voeren.
Het vuurwerk wordt in volle containers en vrachtwagens vervoerd naar opslaglocaties.
Vaak via dezelfde routes als die voor drugs,
illegale wapens en sigaretten.
De criminele netwerken die deze
handel in handen hebben...
...negeren alle veiligheidsregels voor het
vervoer van gevaarlijke stoffen.
De voertuigen dragen geen waarschuwingssymbolen.
Niets wijst op het zware vuurwerk
wat ze vervoeren.
Dit maakt de opsporing moeilijker.
Bij ongelukken stelt het onze hulpdiensten
bloot aan enorme risico’s.
Het vuurwerk wordt in bunkers opgeslagen, maar ook in boerenschuren en zelfs gewone huizen.
Vaak in de buurt van de Nederlandse grens.
Vaak gaat het om honderden kilo’s tegelijkertijd.
Vanuit de opslag gaat het verder.
Handelaren ontmoeten hun klanten bijvoorbeeld in winkelcentra in de buurt van de opslaglocatie.
Waar ze de busjes vol met explosieven overhandigen.
Dan gaat het vervoer verder naar Nederland.
Het vuurwerk wordt daar verder verspreid, waar het verdwijnt in opslagboxen, garages...
...of de slaapkamer van je buurjongen.
Waar het tussen nietsvermoedende normale gezinnen ligt te wachten...
Zonder enige vorm van veiligheidsmaatregelen.
Het bezit en gebruik van illegaal vuurwerk is in Nederland een sterk groeiend probleem.
Van vuurwerk dat per ongeluk afgaat, tot het belagen van hulpverleners...
En plofkraken en aanslagen aan voordeuren.
Maar dit is niet alleen een Nederlands probleem.
Ook over uw wegen rijden deze voertuigen.
Om het verborgen gevaar van illegaal transport van explosieven zichtbaar te maken...
Is een test uitgevoerd.
12 dozen cobra’s - een relatief kleine handelshoeveelheid...
...is in een busje geplaatst en tot
ontploffing gebracht.
Om de schade te meten en iets te kunnen zeggen over de impact van een explosie op de weg...
...zijn naast het transportbusje nog twee
andere voertuigen geplaatst.
De resultaten laten het verwoestende effect van maar een kleine hoeveelheid cobra’s zien.
Deze beelden laten zien hoe
rampzalig het transport...
en de opslag van illegaal
zwaar vuurwerk kunnen zijn.
De daadwerkelijke explosieve ladingen op onze wegen zijn vaak veel groter.
In de illegale toeleveringsketen, van fabriekstransport tot opslag...
en gebruik op straatniveau,
nemen de hoeveelheden af.
Opslaglocaties kunnen wel honderdduizenden Cobra’s bevatten.
Vrachtwagens en bestelwagens vervoeren vaak tien- tot honderdduizenden Cobra’s
Vaak samen met andere soorten vuurwerk.
Op straatniveau kan zelfs één of enkele tientallen Cobra's nog aanzienlijke schade aanrichten.
Als voorzitter van het Offensief Tegen Explosies in Nederland doe ik er alles aan...
om het illegale gebruik van vuurwerk en explosieven te bestrijden.
We moeten de toegestane hoeveelheden buskruit en flitskruit in vuurwerk beperken...
...om misbruik te voorkomen.
Deze extreem gevaarlijke soorten knalvuurwerk zijn in feite bommen.
En zouden verboden moeten worden.
Ook moeten we snel zorgen voor meer transparantie in de handel en distributie van...
zwaar vuurwerk, zodat er geen
nieuwe slachtoffers vallen.
Ik roep de Europese Unie op om
in actie te komen.
Maar de Europese Unie is niet de enige
die kan of moet handelen.
Dit is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Iedereen moet bijdragen:
beleid en wetgeving, toezicht en douane, opsporing en vervolging,
hulpdiensten en voorlichting.
Elk onderdeel is belangrijk.
Daarom vraag ik u vriendelijk,
maar ook dringend:
help ons.
We kunnen dit alleen stoppen als we serieus optreden tegen de internationale productie,
het transport en de opslag van vuurwerk.
Onze landen zouden veel veiliger zijn als we samen de handen uit de mouwen steken...
om dit explosieve probleem te bestrijden.
Samen kunnen we dit.
Dank voor uw inzet en voor uw samenwerking...
in deze cruciale missie.
Ook interessant
-
Landelijk handelingskader bij aanslagen met explosieven
Rapport van het Offensief tegen Explosies. Het document bevat het Landelijk Handelingskader bij Aanslagen met Explosieven voor ...
-
Overzicht Acties Offensief tegen Explosies
Het rapport t bevat een samenvatting van acties voor gemeenten zoals beschreven in het Landelijk handelingskader bij aanslagen ...
-
Offensief tegen Explosies - Actieplan aanslagen met explosieven
Het actieplan beschrijft de aanpak aanslagen met explosieven van het Offensief tegen Explosies. Het gaat daarbij om aanslagen met ...
-
Kamerbrief over aanpak aanslagen met explosieven
Minister Van Weel (JenV) stuurt de Tweede Kamer het actieplan van het Offensief Tegen Explosies voor de aanpak van aanslagen met ...
-
Bijlage landelijk fenomeenbeeld Politie
Bijlage bij de 'Kamerbrief over aanpak aanslagen met explosieven'. De bijlage bevat een link naar het landelijk fenomeenbeeld van ...
-
Kamerbrief over aanpak aanslagen met explosieven in wijken
Minister Yeşilgöz-Zegerius (JenV) informeert de Tweede Kamer over de aanpak van aanslagen op woningen, bedrijven en andere ...
-
Kamerbrief over aanpak F4 vuurwerk via Wwm en WED
Minister Van Weel (JenV) informeert de Tweede Kamer over de handhaving van F4-vuurwerk en het gebruik ervan voor criminele ...