Hoe maak ik een afspraak voor vaccinatie tegen corona?

Heeft u een uitnodiging ontvangen? Dan kunt u digitaal of telefonisch een afspraak maken. Het advies is om digitaal een afspraak te maken: dit gaat snel en eenvoudig.

Digitaal een afspraak maken

  • Als u een uitnodiging heeft ontvangen, dan kunt u digitaal een afspraak maken bij de GGD. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

  • Bent u zorgmedewerker en heeft u een uitnodiging gekregen van uw werkgever? Dan kunt u alleen bellen.
  • Bent u geboren in de jaren 1956 tot en met 1960? Dan bent u uitgenodigd voor vaccinatie door de huisarts. Heeft u geen gebruik gemaakt van de eerste uitnodiging? Dan kunt u vanaf zaterdag 5 juni 2021 telefonisch of online een afspraak maken bij de GGD voor een vaccinatie met BioNTech/Pfizer of Moderna. U heeft hiervoor geen herhalingsoproep nodig.

Hulp en ondersteuning digitaal afspraak maken

Geen vaccinatie als u niet aan de beurt bent

Maakt u digitaal een afspraak zonder dat uw vaccinatiedoelgroep aan de beurt is? Dan krijgt u geen vaccinatie. De GGD controleert dit nadat de afspraak is gemaakt. Uw afspraak wordt afgezegd. Als u niet aan de beurt bent, belt de GGD u op of u krijgt een sms. Ook is er een controle op de vaccinatielocatie. De GGD controleert daar uw leeftijd via uw identiteitsbewijs.  

Lees meer over de volgorde van vaccinatie tegen het coronavirus.

Telefonisch een afspraak maken

Wilt u telefonisch een afspraak maken? Bel dan met de GGD via 0800 - 7070. Dit nummer is 7 dagen per week open van 8.00 tot 20.00 uur. Als u een uitnodiging voor vaccinatie bij uw huisarts heeft ontvangen, maakt u een afspraak met uw huisarts.

Telefonisch afspraak verzetten

Heef u de eerdere prikafspraak gemist. Bijvoorbeeld omdat u de afspraak vergeten bent of omdat u ziek bent. Maak dan ook telefonisch een nieuwe prikafspraak.

Openingstijden priklocaties

De GGD’en vaccineren 7 dagen per week op de priklocaties. De openingstijden verschillen per locatie. Als u de afspraak maakt, geeft u een tijdstip aan waarop u geprikt wilt worden.

Vragen over uw gezondheid bij maken afspraak

Tijdens het telefoongesprek krijgt u een paar vragen. Dit is om te bepalen of het veilig is voor u om u te laten vaccineren. Die vragen gaan over:

  • allergieën;
  • of u kort geleden corona heeft gehad;
  • of u binnenkort een operatie heeft.

Toestemming voor opslaan gegevens

Het RIVM houdt bij wie een vaccinatie heeft gekregen. Dit doet het RIVM in het COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem (CIMS).  Als u een afspraak maakt wordt aan u gevraagd of u toestemming geeft om uw gegevens op te slaan in dit register. Voor het vaccinatieregister volgt RIVM de privacyregels.

Toestemming geven als bewoner verpleeghuis of instelling

Voor bewoners van verpleeghuizen of instellingen voor gehandicapten geldt het  volgende:

  • Zij (of hun vertegenwoordigers) geven met een toestemmingsformulier toestemming voor vaccinatie;
  • Zij (of hun vertegenwoordiger) geven toestemming om de gegevens van vaccinatie door te geven aan RIVM. De gegevens komen dan in het vaccinatieregister. Voor het vaccinatieregister volgt RIVM de privacyregels.