Digitaal zakendoen met de overheid

Bedrijven en burgers hebben vanaf 2017 de mogelijkheid om aanvragen ook digitaal in te dienen. Bijvoorbeeld een vergunning aanvragen, of een vraag stellen per e-mail. Nu kan dit vaak alleen schriftelijk.

Voordelen digitale overheid

De komende jaren digitaliseert de overheid haar dienstverlening. Dit heeft een aantal voordelen:

  • kleinere en efficiëntere overheid;
  • burger wordt sneller geholpen;
  • minder regels en administratieve lasten;
  • een aanvraag doen is eenvoudiger, bijvoorbeeld van een vergunning.

Digitalisering overheid

Er zijn verschillende manieren waarop de overheid werkt om digitaler te worden, zoals:

  • Berichtenbox

    Veilig digitaal zakendoen met de overheid gaat via de Berichtenbox. Alle elektronische post van de overheid komt hierin terecht. Het maakt dus niet uit of het gaat om een gemeente, of een ministerie. Gebruikers kunnen inloggen met DigiD (particulieren), of met eHerkenning (bedrijven).

  • Basisregistraties samenvoegen

    De Rijksoverheid heeft het Stelsel van Basisregistraties opgesteld. Dit stelsel voegt 12 basisregistraties samen.

  • Samenwerking gemeenten

    Gemeenten gaan meer met elkaar samenwerken om efficiënter te zijn. Bijvoorbeeld door samen te werken om de digitale aanvraag van een paspoort of rijbewijs mogelijk te maken. Dit staat in de Digitale Agenda 2020 van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Overheid is toegankelijk

De overheid moet toegankelijk zijn voor iedereen. Persoonlijk contact blijft mogelijk. Dus ook voor mensen die niet goed met een computer overweg kunnen. Tegelijkertijd probeert de overheid deze groep online zelfstandiger te maken. Bijvoorbeeld door:

  • campagnes en cursussen die digitaal gebruik stimuleren;
  • gebruiksvriendelijkheid van ICT-voorzieningen te verbeteren, zoals websites en formulieren;
  • beter in te spelen op zoekgedrag, waardoor informatie makkelijker vindbaar is.

U kunt ook hulp vragen via het Digitaal Hulpplein van de Koninklijke Bibliotheek en de Stichting Lezen en Schrijven.

Kabinet Rutte III: betere elektronische dienstverlening overheid

Het kabinet wil dat mensen veilig, snel en goedkoop digitaal zaken kunnen doen met de overheid. De elektronische dienstverlening via mijnoverheid.nl wordt verbeterd. Zo komt er een machtigingsfunctie en mijnoverheid.nl kan pushberichten gaan versturen. Dit staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’.