Zorg nodig in coronatijd

Bespreek uw zorgvragen altijd met uw (huis)arts, zorgverlener of medisch specialist. Dan hoort u bijvoorbeeld wat u kunt verwachten van de zorg in coronatijd.

Zorgvragen bespreken met arts of zorgverlener

Neem in de volgende situaties altijd contact op met uw (huis)arts, vaste zorgverlener of medisch specialist:

  • U heeft nieuwe gezondheidsklachten. Of uw bestaande klachten worden ernstiger. Het is niet de bedoeling dat gezondheidsklachten verergeren. Iets wat nu klein lijkt, kan over een tijd misschien groter geworden zijn.
  • U heeft zorgvragen. Dan hoort u bijvoorbeeld wat u kunt verwachten van de zorg in coronatijd. Of u krijgt informatie over een behandeling die niet doorgaat door corona.
     

Behandelingen op afstand

Ook in coronatijd kan er nog veel en zijn er ook mogelijkheden van behandelen op afstand. Zoals beeldbellen.

Door corona moet u wel vaker langer wachten. En soms kunt u alleen verder van huis worden behandeld. Bijvoorbeeld in een ander ziekenhuis.

Wat te doen bij uitgestelde zorg

Is uw zorg door corona uitgesteld? Of moet u lang wachten op zorg of een behandeling? Doe dan het volgende: 

  • Neem contact op met uw zorgverlener, (huis)arts of specialist. Bespreek wat langer wachten voor u en uw klachten betekent. En bespreek wat u zelf kunt doen.
  • Neem contact op met uw zorgverzekeraar en stel de vraag: waar kan ik het snelst geholpen worden? Alle zorgverzekeraars en zorgverleners doen hun best om u zo goed en snel mogelijk te helpen.

Binnenkort een afspraak met zorgverlener

Lees de informatie die de zorgverlener geeft over deze afspraak via de website. Of in de brief die u kreeg. Die informatie gaat bijvoorbeeld over de maatregelen die in het ziekenhuis gelden. Of dat u iemand mee mag nemen naar de afspraak (als dat echt nodig is). Volg de instructies goed op.

Wachten op behandeling tot na vaccinatie

Heeft u een behandeling gepland maar wilt u liever wachten tot na uw (booster-)vaccinatie? Bespreek dit met uw zorgverlener, (huis)arts of specialist. Bekijk samen welke andere mogelijkheden er zijn en wat dit voor uw klachten en behandeling betekent.

Duidelijke informatie voor patiënten over inhaalzorg

Patiënten die te maken hebben met uitgestelde zorg, vragen zich af wanneer ze worden geholpen. En hoe. Ze hebben vragen over bijvoorbeeld wachttijden, toegankelijkheid, veiligheid en zorgkosten.

Zorgprofessionals moeten duidelijk uitleg geven over:

  • de wachttijden;
  • de mogelijkheden en beperkingen van de zorg in de huidige situatie. 

De Handreiking communicatie: Wanneer ben ik aan de beurt voor mijn behandeling? helpt de zorgprofessionals hierbij.

Uitleg over zorg tijdens corona