Vakantie in binnenland annuleren en reisvouchers

Vakantie binnenland annuleren

Wilt u uw vakantie annuleren? Als een locatie open is, dan kan de aanbieder in principe de dienst leveren en moet u gewoon betalen. Kan een locatie niet bezocht worden vanwege coronamaatregelen? Dan is het advies om in overleg met de verhuurder tot een goede oplossing te komen. Bijvoorbeeld als u met een groep bent van meer dan 2 personen die niet op hetzelfde adres wonen. 

De Nederlandse overheid voorziet niet in een annuleringsregeling. U kunt mogelijk terecht bij uw annuleringsverzekeraar of in gesprek gaan met uw reisorganisatie. 

Reisvouchers voor pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen

Pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen zijn reizen met meerdere onderdelen, zoals een overnachting met vervoer of met bijvoorbeeld excursies. Deze reizen worden in één keer geboekt. In 2020 konden consumenten die een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement hadden geboekt een voucher accepteren van de reisorganisatie als deze reis geannuleerd werd vanwege Covid-19 redenen.

  • Als u in 2020 een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement heeft geboekt voor 2021 en uw reis wordt vóór 31 maart 2021 geannuleerd vanwege Covid-19 redenen, dan kan de reisorganisatie u nog een voucher aanbieden. Deze voucher is vrijwillig, u hoeft die niet te accepteren. U behoudt altijd uw recht op terugbetaling van de reissom binnen 14 dagen. Ontvangt u deze voucher vanwege administratieve handelingen pas in april? Dan valt uw voucher nog steeds onder de dekking van het garantiefonds en kunt u deze gewoon gebruiken.
  • Als u in 2020 een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement heeft geboekt voor 2021 en uw reis wordt na 31 maart 2021 geannuleerd, dan biedt de reisorganisatie u geen voucher meer aan. De reisorganisatie is verplicht om binnen 14 dagen uw reissom terug te betalen. Dit gebeurt automatisch, u hoeft hier niets voor te doen.
  • Voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen die in 2021 geboekt worden, krijgen consumenten geen vouchers meer van de reisorganisaties. Dat betekent dat de reisorganisatie binnen 14 dagen de reissom moet terugbetalen als de pakketreis niet door kan gaan door Covid-19. Dit gebeurt automatisch, u hoeft hier niets voor te doen.

U heeft in 2020 of 2021 een voucher geaccepteerd en de geldigheid van deze voucher loopt af. Hoe krijgt u uw geld terug?

  • De reisaanbieder dient u het bedrag dat u heeft betaald voor een pakketreis of gekoppeld reisarrangement binnen 12 maanden na de uitgiftedatum van de voucher terug te betalen. Dit is de waarde die op de voucher staat vermeld. De aanbieder moet dit uit zichzelf doen, u hoeft daar niet om te vragen.
  • Als u na 12 maanden geen terugbetaling heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met de reisaanbieder. Mogelijk vraagt de reisaanbieder u om met een voucher een nieuwe pakketreis te boeken. U kunt dit overwegen: u blijft bij het boeken van een nieuwe pakketreis beschermd bij een eventueel faillissement van de reisaanbieder (u ontvangt de reissom dan van het garantiefonds). Mocht de reis opnieuw worden geannuleerd, dan heeft u nog steeds recht op terugbetaling van uw geld door de reisorganisatie. 
  • Als u geen nieuwe reis boekt en de reisaanbieder gaat niet direct over tot terugbetaling, dan is het verstandig om u binnen 4 maanden na het verlopen van de voucher (dus 16 maanden na uitgifte van de voucher) te melden bij het garantiefonds waar de reisaanbieder bij is aangesloten. U blijft dan beschermd tegen een eventueel faillissement van de reisaanbieder.

Terugbetalingsafspraak zonder voucher

Let op! Heeft u een terugbetalingsafspraak met de reisaanbieder en heeft u geen voucher geaccepteerd dan biedt de garantieregeling van SGR u geen bescherming tegen een faillissement van de reisaanbieder. Levert u de voucher in en boekt u een nieuwe pakketreisreis, of heeft u nog een openstaande pakketreis? Dan bent u wél via het garantiefonds beschermd tegen een eventueel faillissement van de reisaanbieder. Neem voor meer informatie contact op met het garantiefonds.

Vragen over uw rechten bij de corona-voucher

Bezoek de website van het garantiefonds waar de reisorganisatie is aangesloten. Bijvoorbeeld SGR: veelgestelde vragen reizigers. Of ga na wat uw rechten zijn op de website van ACM Consuwijzer.