Reisvouchers en terugbetaling bij geannuleerde pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen
Mogelijk kreeg u vóór 31 maart 2021 na annulering door corona van uw geboekte reis een voucher (vergelijkbaar met een tegoedbon). Hiermee kon of kunt u een nieuwe reis boeken. Voor reisvouchers bij geannuleerde pakketreizen door corona gelden voorwaarden.
Voorwaarden vouchers geannuleerde pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen
Pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen zijn reizen met verschillende onderdelen in binnen- of buitenland. Zoals een overnachting met vervoer of met excursies. Deze reizen boekt u in 1 keer.
De voorwaarden voor vouchers geannuleerde pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen verschillen per situatie.
Wat is uw situatie?
Een reisorganisatie mag bij een annulering na 31 maart 2021 geen vouchers meer uitgeven. .
Dat betekent dat de reisorganisatie binnen 14 dagen na annulering de reiskosten moet terugbetalen als de pakketreis niet doorgaat door coronamaatregelen.
Dit gebeurt automatisch, u hoeft hier niets voor te doen.
De reisaanbieder moet u het bedrag dat u heeft betaald voor een pakketreis of gekoppeld reisarrangement terugbetalen.
Dit moet binnen 12 maanden na de uitgiftedatum van de voucher.
U moet de waarde die op de voucher staat terugkrijgen.
De aanbieder moet dit uit zichzelf doen, u hoeft daar niet om te vragen.
Heeft u na 12 maanden na de uitgiftedatum van de voucher geen geld van de reisorganisatie teruggekregen? Neem dan contact op met de reisorganisatie. Voor u geldt het volgende:
Mogelijk krijgt u de vraag om met een voucher een nieuwe pakketreis te boeken.
Als u hiervoor kiest en ook deze reis wordt geannuleerd door corona, dan heeft u nog steeds recht op terugbetaling van uw geld door de reisorganisatie.
Ook blijft u beschermd als de reisaanbieder failliet gaat. In dat geval ontvangt u het geld dat u heeft betaald van het garantiefonds, zoals SGR.
U accepteert het aanbod van uw reisorganisatie voor een nieuwe pakketreis niet en de reisorganisatie betaalt u niet terug.
U krijgt het advies om dit te melden bij het garantiefonds waar u de reisaanbieder bij is aangesloten. Bijvoorbeeld SGR.
U doet dit binnen 2 maanden na het verlopen van de voucher.
Dit is dus 14 maanden na uitgifte van de voucher. U blijft dan beschermd als de reisaanbieder failliet gaat.