Veelgestelde vragen over het coronavirus en reizen van en naar het buitenland en naar Caribisch Nederland

Advies: reis de komende periode niet meer naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk. Op Nederland Wereldwijd vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over reisadviezen per land. Op donderdag 19 maart 2020, 18.00 uur, sloot Nederland de grenzen voor mensen van buiten Europa.

Geldt er een algemeen reisadvies?

Advies: reis de komende periode niet naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk. Op de website van Nederland Wereldwijd vindt u antwoorden op vragen over reizen van en naar het buitenland.

Wat moet ik doen als ik door corona gestrand ben in het buitenland?

Blijf gebruik maken van de vertrekmogelijkheden die er nog zijn. Is vertrek nog niet mogelijk? Zorg dan voor een veilig onderkomen, eventueel in overleg met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Mochten zij u niet kunnen helpen, bel dan het centrale 24/7 telefoonnummer van het contactcenter van Buitenlandse Zaken: +31 247 247 247.

Hoe kan ik op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen?

Alle Nederlanders in het buitenland wordt verzocht om zich te registreren via de Informatieservice Buitenlandse Zaken. Als u in het land bent, kies dan de optie ‘Aanmelden + registreren bij de ambassade’. U kunt via dezelfde pagina uw contactgegevens updaten. Vergeet niet u uit te schrijven als u het land verlaten heeft. U helpt de Nederlandse ambassades daarmee enorm om het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.

Moet ik mij bij de GGD melden als ik met de auto terugkeer van vakantie uit een land waar het coronavirus heerst? Word ik gecontroleerd op aanwezigheid van het coronavirus?

Nee, dit is niet nodig als er geen gezondheidsklachten zijn. Heeft u klachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten, verhoging of koorts, dan moet u thuis blijven totdat u 24 uur klachtenvrij bent. Als 1 of meer van uw gezinsleden koorts en/of benauwdheidsklachten heeft, moet u ook thuisblijven totdat alle gezinsleden 24 uur klachtvrij zijn. Als uw koorts en/of benauwdheid verergert, moet u de huisarts bellen.

Welke maatregelen zijn getroffen als ik een busreis heb gemaakt naar naar een land waar het coronavirus heerst?

Extra maatregelen zijn niet nodig als u geen gezondheidsklachten heeft. Heeft u klachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten, verhoging of koorts, dan moet u thuis blijven totdat u 24 uur klachtenvrij bent. Als 1 of meer van uw gezinsleden koorts en/of benauwdheidsklachten heeft, moet u ook thuisblijven totdat alle gezinsleden 24 uur klachtvrij zijn.

Hoe komt het dat het reisadvies soms niet meteen wordt aangepast als een land maatregelen aankondigt?

Wanneer een land belangrijke nieuwe maatregelen aankondigt volgt zo snel mogelijk een aanpassing van het reisadvies. Buitenlandse Zaken bekijkt daarbij zorgvuldig wat de consequenties van de maatregel zijn voor reizigers. Er kan enige tijd zitten tussen de aankondiging van de maatregel en aanpassing van het reisadvies.

Hoe kom ik erachter of er inreisbeperkingen zijn voor mijn bestemming?

Veel landen hebben inreisbeperkingen afgekondigd voor reizigers uit landen waar het coronavirus is vastgesteld. Op de website van de International Air Transport Association leest u of op uw bestemming ook beperkingen gelden.

Welke rechten heb ik als mijn vakantie niet kan doorgaan als gevolg van het coronavirus? 

Dat hangt af van de reis die u heeft geboekt: een pakketreis, een los vliegticket of een losse accommodatie. De aanbieder kan u een voucher aanbieden. U hoeft de voucher niet te accepteren, maar het accepteren van de voucher kan de aanbieder helpen in deze uitzonderlijke tijd. En u kunt de voucher gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Kijk goed naar de voorwaarden die bij de voucher horen. De voorwaarden kunnen per aanbieder verschillen. Informatie over uw reisrechten en het coronavirus  vindt u op de website Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Dankzij de steun van het kabinet aan de SGR kan deze ook na 1 juni reisvouchers garanderen voor geannuleerde pakketreizen. De SGR kan consumenten schadeloos blijven stellen in geval van faillissementen van aangesloten reisorganisaties. Ook kan het vouchersysteem hierdoor in stand blijven.

Kan ik mijn geld terugkrijgen als mijn vlucht is geannuleerd?

Luchtvaartmaatschappijen kunnen een voucher aanbieden als er geen vervangende vlucht is. Dit is toegestaan omdat luchtmaatschappijen economisch zwaar zijn getroffen door de coronacrisis. Reizigers houden hun recht op terugbetaling. Als u wilt dat de luchtvaartmaatschappij uw geld contant uitbetaalt, vindt u uw passagiersrechten op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

Wat betekent kleurcode oranje?

Kleurcode oranje betekent dat de lokale overheid verregaande maatregelen neemt die het openbare leven ontwrichten. Bijvoorbeeld gecontroleerde in- en uitreis van het gebied. Het aantal besmettingen met coronavirus is relatief hoog. Advies: reis alleen als dit noodzakelijk is. Vakantiereizen en andere reizen die niet noodzakelijk zijn, worden afgeraden.

Kan ik vanuit het buitenland terugvaren naar Nederland?

Ja, maar houd met het terugvaren rekening met de geldende maatregelen van de Rijksoverheid. Als de bemanning of de personen aan boord bestaan uit een internationaal gezelschap, houd dan ook rekening dat Nederland de grenzen heeft gesloten voor mensen van buiten Europa. U kunt contact opnemen met de haven die u wilt aandoen voor nadere informatie en de aldaar genomen maatregelen. Zit u vast in het buitenland? Neem dan contact op met de Nederlandse overheid via Nederlandwereldwijd.nl.

Ik ben in Nederland met een visum voor kort verblijf. Dit visum verloopt binnenkort. Ik kan niet vertrekken. Hoe kan ik dit visum verlengen?

Kijk voor alle informatie over een visumverlenging op de website van de IND. Of bel de informatielijn van de IND: ​088 043 04 30 (normaal tarief). Vanuit het buitenland +31 88 043 04 30. Houd uw visumnummer en paspoort bij de hand. Heeft u hulp nodig om terug te keren? Neem dan contact op met de vertegenwoordiging van uw land in Nederland.

Welke maatregelen zijn er getroffen als ik uit een hoog-risicogebied terugvlieg? 

Voor inkomende passagiers vanuit hoog-risicogebieden gelden de volgende maatregelen:

  1. Een verplichte gezondheidsverklaring (met ingang van 17 april 2020, 18:00 uur).
  2. Passagiers wordt dringend geadviseerd om 14 dagen in quarantaine te gaan.
  3. Een EU-inreisverbod voor alle niet-noodzakelijke reizen van personen vanuit derde landen naar Europa (alle EU-lidstaten, Schengenlanden en het VK)  t/m 15 juni 2020.

Het kabinet heeft deze maatregelen genomen om de instroom van mensen die mogelijk COVID-19 besmet zijn, te beperken. Daarnaast beschermen we hiermee passagiers en bemanning tijdens de vlucht.

Hoe weet ik dat ik vanuit een hoog-risicogebied terugreis?

De Europese luchtvaartorganisatie EASA houdt een lijst bij van vliegvelden in gebieden met een hoog risico op besmetting. De verplichte gezondheidsverklaring en 2 weken quarantaine geldt voor passagiers die vertrekken vanaf de vliegvelden in genoemde landen of regio’s.

Hoe werkt de gezondheidsverklaring die ik, voordat ik ga vliegen, moet invullen? En wie controleert de gezondheidsverklaring?

U ontvangt een vragenformulier van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Het vragenformulier is opgesteld door de GGD en het RIVM en dient voor het instappen te worden ingevuld. Reizigers dienen het formulier tijdens de reis bij zich te houden. Als op het formulier 1 van de vragen met ‘ja’ is beantwoord, moet de luchtvaartmaatschappij u weigeren en kunt u dus niet naar Nederland reizen.

U moet het ingevulde formulier meebrengen naar Nederland. Op de luchthaven van aankomst wordt steekproefsgewijs gevraagd om de gezondheidsverklaring te tonen. U ontvangt tevens informatie over de geldende maatregelen in Nederland.

Wat houdt een quarantaine in als ik uit een hoog-risicogebied terug ben gevlogen?

Als u afkomstig bent uit een hoog-risicogebied, is het dringende advies 14 dagen in quarantaine te gaan. U wordt hierover door de luchtvaartmaatschappij geïnformeerd. Dit betekent dat u 14 dagen uw woning of verblijfplaats niet mag verlaten. Het dringende advies is daarnaast het contact met eventueel aanwezige familieleden en derden te vermijden. Voor nadere vragen kunt u contact opnemen met de huisarts. Bemanningsleden van luchtvaartmaatschappijen, medisch personeel, zeevarenden en diplomaten zijn uitgezonderd van de quarantainemaatregel.

In een vliegtuig is het lastig het advies van 1,5 meter op te volgen. Welke maatregelen zijn volgens het RIVM noodzakelijk om cabinepersoneel voldoende bescherming te bieden?

De luchtvaart behoort tot de vitale infrastructuur. Luchtvaartmaatschappijen zijn vooral bezig mensen thuis te krijgen en met het vervoeren van goederen. Passagiers die symptomen vertonen van besmetting, mogen niet vliegen.

Risico’s op verspreiding van het virus in de cabine zijn beperkt door goede ventilatie en luchtfiltersystemen in vliegtuigen en de droge lucht aan boord. In het toestel dienen passagiers zo veel mogelijk verspreid te worden. En ook hier moeten de richtlijnen van het RIVM worden opgevolgd (handen wassen, hoesten en niezen in de elleboog). De catering is teruggeschroefd zodat het contact tussen cabinepersoneel en de passagiers zo minimaal mogelijk is.

Als tijdens de vlucht een passagier symptomen vertoont, dan kan het cabinepersoneel maatregelen nemen om verspreiding te voorkomen. Dan krijgen ze onder andere een mondkapje, zal het cabinepersoneel het contact met de passagier zoveel als mogelijk vermijden en wordt het vliegtuig na aankomst grondig schoongemaakt. Bij vluchten uit hoge risicogebieden worden de vliegtuigen extra gereinigd en gedesinfecteerd.

Wat gebeurt er als ik geweigerd word op een vlucht?

Het is aan de gezondheidsinstanties in het betreffende land om een gezondheidsrisicoanalyse te maken en de vervolgstappen te bepalen.

Voor welke landen gelden er inreisbeperkingen?

Er zijn reisrestricties ingevoerd voor niet-essentiële reizen voor passagiers uit derde landen naar de EU-lidstaten, de Schengenlanden en het Verenigd Koninkrijk. Op Nederlandenu.nl staat een overzicht van alle uitzonderingcategorieën. Deze maatregel is verlengd t/m 15 juni 2020. 

Vanuit welke landen mag er niet meer naar Caribisch Nederland gevlogen worden? 

Op dit moment mogen vliegtuigen uit een aantal landen geen gebruik maken van de luchthavens op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. Deze maatregel is genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en geldt t/m 15 juni 2020. De landen waar het om gaat zijn: 

  • EU-landen 
  • Verenigd Koninkrijk 
  • Noorwegen 
  • IJsland 
  • Zwitserland 
  • Liechtenstein 
  • China 
  • Iran 
  • Zuid-Korea 
  • Canada 
  • Dominicaanse Republiek 
  • Verenigde Staten 
  • Chili 
  • Equador 
  • Mexico 

Ik wil vanuit een land waarvoor een inreisverbod geldt terugkomen naar Nederland. Kan dit dan nog wel? 

Het inreisverbod geldt niet voor terugreizende Nederlanders, inwoners uit de EU, de Schengenlanden, die in Nederland, EU of Schengenlidstaat wonen of tijdelijk verblijf (gaan) hebben. En het geldt niet voor het vervoer van medisch personeel of patiënten. Niet-Nederlanders moeten kunnen aantonen dat ze zullen doorreizen. Luchtvaartmaatschappijen moeten kunnen aantonen dat het vervoer van terugreizende passagiers volgens de regels gebeurt. 

Welk advies geldt er voor uitgaande reizen vanuit Nederland?

Het advies is om alleen te reizen als het echt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn bijvoorbeeld niet noodzakelijk. Vrachtvliegtuigen zijn wel noodzakelijk verkeer en vallen buiten de ingestelde restricties. 

Waarom vliegen Nederlandse maatschappijen nog steeds vanuit en naar landen waar nu het coronavirus heerst?

Op dit moment vinden nog zeer beperkt vluchten plaats. De vluchten die nu nog worden uitgevoerd, betreffen met name vrachtvluchten en vluchten met passagiers die terugkeren naar huis.

Welke maatregelen neemt Schiphol om de kans op besmetting te verkleinen?

Schiphol neemt verschillende maatregelen om verspreiding van het nieuwe coronavirus zo veel mogelijk tegen te gaan. Zo dragen op luchthavens beveiligingsmedewerkers handschoenen en wordt extra schoongemaakt. Ook is er op veel plekken tape of afscheidingslint aangebracht om 1,5 meter afstand te kunnen houden. Balies zijn voorzien van plastic beschermingsmateriaal. Op alle inkomende vluchten worden passagiers geïnformeerd over de in Nederland geldende maatregelen. 

Bekijk ook: