Repatriëring Israël: de rol van het Snel Consulair OndersteuningsTeam (SCOT)

Ministeries

Sinds de start van de raketaanvallen tussen Israël en Iran is de crisisstructuur van het ministerie van Buitenlandse Zaken in werking gesteld. Verschillende crisisteams werken keihard om, 24 uur per dag, Nederlanders te adviseren over hoe ze kunnen vertrekken en hen te helpen waar mogelijk. Afgelopen zondag werd besloten tot repatriëring en de inzet van het zogeheten SCOT. Hoe kwam het zover? Een korte terugblik.

Vergroot afbeelding Hereniging Nederlanders op Vliegbasis Eindhoven
Beeld: ©Ministerie van Buitenlandse Zaken / Ministerie van Buitenlandse Zaken
Nederlanders op Eindhoven airport na hun repatriëring uit Israël.

Voor Israël was de kleurcode van het reisadvies bij het uitbreken van de raketaanvallen deels rood (voor de grensgebieden met Gaza, Libanon en Syrië) en deels oranje. Kleurcode rood betekent: reis er niet heen, het is er te gevaarlijk. Kleurcode oranje betekent: reis alleen als het  noodzakelijk is. Bijvoorbeeld voor de uitvaart van een familielid of een dringende werkreis.

Dat reisadvies veranderde naar rood op vrijdag 13 juni 2025, vanwege de grote veiligheidsrisico’s.  Alle vluchten werden geannuleerd. Nederlandse reizigers in Israël konden opeens niet meer terug naar Nederland.

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie van Buitenlandse Zaken / Ministerie van Buitenlandse Zaken
Nederlanders gaan in Egypte aan boord van het vliegtuig.

Busvervoer

Op zondag 22 juni bepaalde het kabinet dat gestrande Nederlandse reizigers in Israël extra consulaire hulp konden krijgen. Deze hulp bestond uit busvervoer vanuit Israël naar Egypte en  begeleide doorreis naar Nederland. In totaal zijn in de dagen na het besluit twee van dergelijke repatriëringsreizen georganiseerd.

Voorafgaand aan en tijdens de repatriëring deelde BZ voortdurend informatie met de Nederlanders in het getroffen gebied. Deze Nederlanders hadden zich geregistreerd voor de Informatieservice van BZ, waardoor zij via email en sms informatie ontvingen over de actuele veiligheidssituatie en uitreismogelijkheden. Nederlanders in het gebied konden het Crisis Contactformulier invullen, zodat BZ goed overzicht had welke Nederlandse reizigers daadwerkelijk in Israël, Iran, Irak en op de Westelijke Jordaanoever gestrand waren.

Het Contact Center van Nederland Wereldwijd van het ministerie van Buitenlandse Zaken belde de geregistreerde Nederlanders in Israël of zij gebruik wilden maken van de Nederlandse repatriëring.

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie van Buitenlandse Zaken / Ministerie van Buitenlandse Zaken

SCOT-team bij noodsituaties

Bij een repatriëring of evacuatie kan Buitenlandse Zaken het zogeheten SCOT-team inzetten, het Snel Consulair OndersteuningsTeam. Dit team kan Nederlanders  in noodsituaties helpen. Het SCOT ondersteunt dan het werk van een ambassade of consulaat. Bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen met reisdocumenten, het begeleiden van de reizigers en alle vormen van troubleshooting die  tijdens een repatriëring nodig is.

SCOT-ter Floor was afgereisd naar Egypte om samen met de collega’s van de ambassade in Egypte de Nederlanders bij te staan tijdens de repatriëring. ‘Ik ben blij dat alles goed is verlopen. Het waren lange en intensieve dagen. Je krijgt te maken met Nederlanders die al heel wat hebben meegemaakt. Gebroken nachten in schuilkelders, het achterlaten van familie; iedereen heeft een eigen verhaal.’

‘Het werd dan ook erg gewaardeerd als we één-op-één naar hun verhaal luisterden. Daarnaast is het belangrijk om de regels van de lokale autoriteiten, maar ook voor de cultuur en sociale aspecten te respecteren. Wat helpt zijn de korte lijntjes en goede samenwerking tussen de verschillende teams van de ambassades Egypte én Israël, de collega’s in Den Haag en wij als SCOT-team. We kijken terug op een geslaagde missie.’